Boekrecensie: We Love Groente

Boekrecensie: We Love Groente @ Lauriekoek.nlWe Love Groente! Ja niet alleen ik, maar jij ook, misschien wist je dat nog niet. Toen de voorloper van dit boek, I Love Groente uitkwam, stonden we aan het begin van een “meer groenten, minder vlees” beweging. Nu 2019 is die beweging, of trend of revolutie alweer een stuk verder gevorderd. 55% van de Nederlanders schijnt hem te omarmen. Al die mensen zijn natuurlijk op zoek naar lekkere groente recepten en dat is precies waar dit kookboek in beeld komt.

We love groente

Het kookboek is helemaal vegetarisch en eenderde is veganistisch, maar het zit niet rigide vast in die omschrijving het is “gewoon” een groentekookboek. Veganistische recepten worden aangegeven met een groen hartje, recepten die kunnen worden aangepast met een wit hartje. Je moet dan bijvoorbeeld de yoghurt vervangen voor een plantaardige. Janneke Vreugdenhil schrijft dat ze tot nu toe nog geen lekker veganistische kaas heeft kunnen ontdekken. Van gistpoeder houdt ze ook niet en ik kan dat ergens wel begrijpen. You love it or you hate it. Het is al een wonder dat ze het kent, want veel niet vega(n) culischrijvers weten niet eens wat het is.Boekrecensie: We Love Groente @ Lauriekoek.nl

Van alles wat, altijd met groente

We Love Groente is ngedeeld in de hoofdstukken: Starten of sharen, Wie wil er soep?, Snel iets op tafel, Familiefavorieten, Voor erbij, Restjesdag, Salade voor all seizoenen, Ontbijt, brunch, lunch, brinner, Borrelvoer, Snoepgroenten en een paar basisrecepten. Voor vrijwel alle recepten geldt bij mij dat ik ze op een doordeweekse dag zou maken. Door de verschillende hoofdstukken vind je allerlei recepten met groenten in de hoofdrol, van sap tot taart, van salade tot fritters. Van lasagne tot biet tartare tot een bloemkoolpizzabodem.Boekrecensie: We Love Groente @ Lauriekoek.nl

Ik wil alles uitproberen

Nou ben ik zelf een behoorlijk doorgewinterde groenteliefhebber maar ik vind toch weer nieuwe dingen die ik wil uitproberen. Zo ben ik van voornemen om zeker de doodgekookte boerenkool te maken als het seizoen daar is. Fascinerend. De hele geroosterde bloemkool met kappertjes krentensalsa en hummus? Klinkt geweldig! Net zoals een pomelosalade met sjalotten en verse kokos, rabarbercurd voor op brood en de maischowder, haricot frites (ja echt!) en edamame met gember boter en sojasaus. Ook de carrot-bananacake klinkt heel goed.Boekrecensie: We Love Groente @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: We Love Groente @ Lauriekoek.nl

Bij ieder recept staat een foto van het eindresultaat. Er komen in We Love Groente een hele hoop verschillende groenten voorbij dus je kunt als je een groente abonnement hebt kon je je lol op. De meeste ingrediënten kun je kopen bij de supermarkt, hoewel het voor ingrediënten als goede kazen, mirrin en tahin handig is een speciaalzaak, Turkse winkel of toko bij de hand te hebben. Qua groenten vind ik de (biologische) markt ook een aanrader. Daar vind je vaak groenten in maten, kleuren, vormen, en soorten die de supermarkt niet echt heeft.Boekrecensie: We Love Groente @ Lauriekoek.nl

We Love Groente, ik ben fan

Al met al heeft We Love Groente mijn hart gewonnen. Er staan klassiekers in, trendy recepten maar ook genoeg nieuwe dingen uit de koker van Janneke. Het boek houdt zich zeker staande tussen alle andere kookboeken met groenten in de hoofdrol. Dat is een prestatie want dat zijn er op dit moment best veel. Het is zoals de intro al zegt geen veganistisch naslagwerk, er word niet overal benadrukt dat groenten eten gezond is. Het gaat om gewoon lekker en dat het lekker is is het allerbelangrijkste.Boekrecensie: We Love Groente @ Lauriekoek.nl

We Love Groente
Janneke Vreugdenhil
Uitgeverij Podium