Boekrecensie: Vruchtentaarten en ander gebak

vruchtentaarten01Van Linda Lomelino recenseerde ik eerder al het boek Zoet & Shoot, wat over bakken en fotograferen ging. Uit dat boek heb ik verschillende dingen gebakken en die vielen allemaal uitstekend in de smaak. Leuk dus dat er nu een nieuw boek van haar hand is over vruchtentaarten en nog veel meer.

Linda Lomelino staat bekend om haar prachtige foto’s, vaak tegen een donkere achtergrond. Ook bij dit boek zijn die foto’s weer van de partij, uiteraard zou ik willen zeggen, want het is echt haar handelsmerk geworden. Net als de styling met allerlei vintage items. Ik vind dat ook in dit boek weer veel aandacht is voor hoe je dingen moet doen en welke ingrediënten je kan gebruiken. Vaak met duidelijk stap voor stap foto’s van het hele proces. Fijn als en beginnend bakker bent.vruchtentaarten05

Fruit

Met fruit kun je alle kanten op. In dit boek vind je dichte taarten, crumbles, galettes, minitaartjes en open taarten. Het enige wat er niet in staat zijn van die mega hoge geglazuurde taarten, wat ik eigenlijk helemaal niet zo erg vind, want dat past ook minder bij fruit. Als je fruit een hoofdrol wil geven, dan moet het zoals in dit boek. Fruit heeft geen dikke laag glazuur nodig, het is al mooi van zichzelf.

Qua fruit wordt er uiteraard veel aandacht besteed aan de mogelijkheden met appels en peren, maar ook nectarines, rabarber en banaan komen langs. Er mogen dan trouwens geen hele hoge-laagjestaarten bij, er staan wel recepten voor taarten in met indrukwekkende wolken merengue die ook wel degelijk echte showstoppers zullen zijn of taarten met vlechtwerk wat je zo ingewikkeld kunt maken als je wil, maar ook hele eenvoudige recepten en zelfs een kaneelbollentaart een variant op de Zweedse kaneelbroodjes met indrukwekkende kaneelswirls.
vruchtentaarten02

vruchtentaarten06

Zoals bij veel gebak is dit vooral een kwestie van boter en bloem, die je prima in de supermarkt kunt vinden. Goed fruit is voor de fruit taarten natuurlijk een pre, maar vaak kun je ook ontdooid diepvriesfruit gebruiken. Voor ingrediënten als amandelmeel, boekweitmeel of soda-bicarbonaat is het fijn om een goed gesorteerde supermarkt of natuurwinkel in de buurt te hebben en grof zeezout van Maldon wordt ook in veel recepten gebruikt.

Fotografie

In interviews geeft Lomelino aan dat in bloggen haar twee grote liefdes bakken en fotografie samengaan en dat het haar daarom heel blij maakt. Haar fotografie is bewust een beetje donker en mysterieus, dat past volgens haar bij in het leven in Zweden, waar het in de winter maar heel even licht is. Eerst had ze niets met taart maar nu dus juist wel. Ik denk dat het het goed kunt merken als iets de grote liefde van iemand is. Het geeft gewoon dat kleine beetje extra en dankzij bloggen kun je dus zomaar je grote passie ontdekken.vruchtentaarten03

vruchtentaarten04

Al met al vind ik ook het tweede boek van Linda Lomelino dat ik recenseer bijzonder geslaagd. Ook zonder fotografietips en met alleen recepten is dit een prettig fruitig bakboek.vruchtentaarten07

Vruchtentaarten en ander gebak