Boekrecensie: Vegan

Vegan01Vroeger toen ik op zoek was naar veganistische kookboeken, moest ik Amerikaanse kookboeken uit het buitenland bestellen. Er waren simpelweg geen Nederlandstalige titels verkrijgbaar, maar dat is inmiddels wel veranderd. Als ik nu de vraag krijg of ik een veganistisch kookboek aan kan raden, heb ik inmiddels een lijstje met diverse Nederlandse titels bij de hand.

Er is in kookboekenland meer en meer aandacht voor plantaardig eten. Steeds meer mensen kiezen er voor een (meer) plantaardig dieet. Een van de plantaardige boeken die de afgelopen tijd is verschenen, is dit limegroene kookboek dat simpelweg “Vegan” heet en waarin je 130 veganistische recepten vind. Zonder, ei, melk, vlees, vis of andere dierlijke ingrediënten dus.

Het boek begint met een inleiding met daarin een uitleg hoe je een plantaardig dieet moet inrichten, aan welke voedingsstoffen je moet denken en waar je die kunt vinden. Er staat ook een lijstje in met beroemde veganisten, ik wist niet dat Lagarde van het IMF veganist is, weer wat geleerd! Daarna volgt een stukje over wat je in de voorraad kast moet hebben en een stuk over hoe je makkelijk in je favoriete recept aanpassingen kunt maken zodat het veganistisch wordt.

Het receptengedeelte van het boek begint bij de basis: Hoe maak je zelf plantaardige melk, boter, groentebouillon, yoghurt, room, mayonaise, pasta of een basic taartdeeg? Na deze basis volgen brunchrecepten, voorgerechten en hapjes, soepen en koude salades, warme salades en bijgerechten, pasta, rijst en noedels, hoofdgerechten en zoetigheden. Overal staat een moderne mooie foto bij en bij ieder gerecht de bereidingstijd gegeven. In gerechten worden plantaardige vervangers gebruikt zoals margarine en ook plantaardige kaas. Het jammere vind ik dat van die laatste geen merk wordt genoemd, want niet elk merk is even lekker of smelt even goed terwijl dat in sommige recepten wel belangrijk is. En op dit gebied is helaas ook niet alles een goed alternatief. Een veganistische mozzarella? Als je die al kan vinden wacht je een teleurstelling, die is helaas niet te eten. Qua kaas raad ik zelf Wilmerburger aan. Vegan02 Vegan03Vegan05 Vegan04

Voor de ingrediënten, waarvan je misschien niet weet waar je ze moet kopen, staat achterin een lijstje met waar je ze eventueel kunt vinden. Handig vooral als je een beginner in de vega(n) keuken bent. Met een natuurwinkel in de buurt en misschien een toko, kom je een heel eind. De meeste gerechten kun je prima op een doordeweekse avond maken, zelf pasta maken doe je misschien niet en risotto kost wellicht wat teveel tijd, maar er blijft als je die opties buiten beschouwing laat nog voldoende over om te maken. Zowel klassiekers als uiensoep en shepherds pie komen voorbij, maar ook quinoa-sinaasappelsalade en gratin van zoete aardappel. Als je wel de show wilt stelen en bijvoorbeeld gevulde ravioli wilt maken, biedt dit boek ook voldoende inspiratie

Voor zowel niet veganisten, als wel beginnende en gevorderde veganisten is in dit prettige modern ogende kookboek van alles te vinden.Vegan06

Vegan
Sue Quinn