Boekrecensie: Vegan zuivel

Boekrecensie: Vegan Zuivel @ Lauriekoek.nlVeganistische zuivel begint steeds normaler te worden. Bij vrijwel iedere zichzelf respecterende koffietent kun je tegenwoordig kiezen uit haver- of soja in de koffie, in plaats van koemelk. Elke supermarkt verkoopt het. Je kunt je notenmelk natuurlijk ook zelf maken net als andere zuivelvervangers. Daarover gaat Vegan zuivel van Emelie Holm.

Adaptogenen?

Vegan Zuivel begint met wat uitleg over de ingrediënten en methodes. Met een aantal dingen ben ik het eens met een aantal dingen ook niet. Zo denk ik dat het eten van gefermenteerde waar gezond kan zijn, maar niet tegen heug en meug als je het niet lekker vindt. Ook geloof ik niet in het toevoegen van zogenaamde adaptogenen, bepaalde plantaardige poeders die je gevoeligheid voor stress zouden verminderen. Iets wat onder andere Rens Kroes van harte aanraad, maar ja die vindt ook dat klei eten allerlei gezondheidsvoordelen heeft.

Informatie die ik mis

Het noten weken tegen fytinezuur vind ik ook altijd een moeilijk verhaal. Noten weken om te beter te kunnen pureren is trouwens wel een goed idee, dus om die reden zou ik het wel doen. Wat ik wel mis in Vegan Zuivel is informatie als dat melk en melkproducten een bron van jodium zijn en notenmelk niet per se als het er niet aan toegevoegd is. Net als vitamine D en calcium. Ook verschilt het eiwitpercentage van producten op notenbasis behoorlijk met dat van producten op dierlijke basis. Dat is echt iets om je in te verdiepen als je de switch wilt maken.

Vegan zuivel: prima plantaardige melk

Dat gezegd hebbende kloppen de plantaardige melkrecepten in het boek prima. Een goede blender is essentieel, je hoeft echt niet de Vitamix of Blendtec te kopen die iedereen aanprijst, maar als je blender echt weinig power heeft wordt het een moeilijke zaak. De pulp die overblijft droog ik zelf trouwens graag in de oven. Ik heb geen voedseldroogapparaat, maar in de oven gaat ook prima. De notenpasta’s die in het boek staan eet ik zelf ook graag.Boekrecensie: Vegan Zuivel @ Lauriekoek.nl

Kefir, yoghurt en niet zo lekkere kaas

De yoghurt en kefir ken ik ook en je kunt heel goed yoghurt en kefir op plantaardige basis maken. Ik ken ook mensen die dag keurig elke dag doen, al dan niet met hulp van zo’n yoghurtmaakmachine. De kaas is niet de kaas die mensen die kaas gemaakt van koemelk eten waarschijnlijk verwachten. Er zijn een aantal stofjes die wel aanwezig zijn in dierlijke kaas die nu nog niet na te maken zijn die dierlijke kaas zo lekker laten smaken. Er wordt op dit moment in Amerika aan een oplossing gewerkt schijnt. Gelukkig maar, want ik heb veel veganistische kaas geprobeerd en tot nu toe werd ik nergens super blij van.Boekrecensie: Vegan Zuivel @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Vegan Zuivel @ Lauriekoek.nl

Notenpulp verwerking

In Vegan Zuivel staan ook recepten waar je de overgebleven notenpulp in kunt verwerken. Sommige zijn erg rawfood georiënteerd. Ik kan geen smoothie of notenballetjes meer zien, echt niet. Gelukkig staan bijvoorbeeld ook crackers in. Zelf gebruik ik notenpulp ook in recepten niet niet per se heel raw, of heel gezond zijn. Dat gaat prima zo lang het niet hele fijne patisserie is waar je echt van dat hele fijne delicate amandelmeel uit een zakje voor nodig hebt.Boekrecensie: Vegan Zuivel @ Lauriekoek.nl

Als je net komt kijken in veganland kan dit een nuttig boek zijn met wat prettige basis recepten. Als je al een door de wol geverfde melkverlater bent is het wellicht al lang gesneden koek voor je. Het is hoe dan ook aan te bevelen zelf een keer plantaardige melk te maken, het is zoveel lekkerder en romiger dan amandelmelk met maar 1% amandel.Boekrecensie: Vegan Zuivel @ Lauriekoek.nl

Vegan Zuivel
Emelie Holm
€20,95