Boekrecensie: Vegan Delight

vegan delight @ Lauriekoek.nl Vegan delight is een kookboek dat we dienen te omschrijven met de woorden veganistisch en bourgondisch. Bourgondisch doet mij op een of andere manier aan Frankrijk denken, maar dat is hier niet het geval. Het gaat hier om rawfood en om een volledig plantaardig detoxplan, geschreven door Saskia Roeda. Het boek Vegan Delight bevat 50 recepten. Die ook glutenvrij zijn en vrij van geraffineerde suiker.

detoxen maar dan met toetjes vegan delight

Een detoxplan met toetjes zoals chocoladetaart, chocolademousse en waarbij je zelfs cheesecake mag eten, dat klinkt erg goed. Al zou het er bij mij in de praktijk op neer komen dat ik dan alleen nog toetjes zou eten. Ik vind de toetjes in de rawfoodkeuken namelijk altijd het allerlekkerste.

Geen suiker wel stevia

In plaats van geraffineerde suiker, wordt er in dit boek veel gebruik gemaakt van onder andere stevia. Stevia heeft een aparte, ietwat dropachtige smaak, waar je aan moet wennen en van moet houden. Het leent zich dus zeker niet voor alle recepten. Stevia heeft overigens, net als vele andere doodnormale ingrediënten gewoon een e-nummer (E960), dus waarom ze dan waarschuwt voor het gebruik van e-nummers, snap ik ook niet helemaal. Dit is overigens geen verwijt richting Saskia Roeda, het is iets wat mij (vaker ook bij andere auteurs) opvalt. Verder komen er naast stevia, ook zoetmiddelen als onder andere kokosbloesemsuiker en medjoul dadels in voor. Saskia vindt medjoul dadels veel lekkerder, dan welke andere dadel dan ook en dat ben ik met haar eens.
vegan delight kookboek van binnen @ Lauriekoek.nl

Niet alles is raw

Het boek is trouwens niet helemaal raw, er staat ook een soep tussen gerechten waarin wel een of meerdere elementen verwarmd worden. Zelf zou ik bijvoorbeeld de tomatenpasta uit het recept voor linzentorentjes met komkommersalade, wel eerst flink verwarmen, voor ik ergens in ga gebruiken. Tomatenpasta is zo zuur, te zuur vind ik persoonlijk om rauw te gebruiken en met het aanfruiten haal je de die zure, enigszins blikkige smaak er een beetje vanaf.
vegan delight van binnen @ Lauriekoek.nl

met voedingswaarden

Bij alle gerechten staan de voedingswaarden vermeldt, wat erg handig is. Er staan 10 shakes en sappen in 10 ontbijtjes en 10 lunch, diner- en dessertideeën. Mocht je het boek willen gebruiken om te detoxen dan staan er voorin regels waar je je aan kunt houden. De gerechten uit het boek kun je als je met het detoxen wil afvallen niet onbeperkt eten. Je kunt dan als vrouw voor 1500 aan calorieën eten. Dit is ook waar dit boek erg verschilt met andere boeken die over rawfood gaan. Andere boeken gaan er erg vanuit dat je zo lang je rawfood eet je vanzelf afvalt, iets wat mij aan het verhaal van Sophie Dahl doet denken, die ooit op avocado’s en amandelmelk leefde en tot irritatie van haar rawfood coach geen gram afviel.

Je hoeft trouwens geen vitamixblender of dehydrator te hebben om de recepten te kunnen maken. Met een keukenmachine of een goede blender kom je een heel eind. Wel zul je naar de natuurwinkel moeten voor ingrediënten en als je de recepten op een doordeweekse dag wil maken zul je wellicht je maaltijden goed moeten plannen.

vegan delight achterkant kookboek @ Lauriekoek.nl

Vegan Delight
Saskia Roeda