Boekrecensie: Vegadutchie

IMG_5556[1]
Ik houd van kookboeken en van kookblogs. Ik ben dan ook erg blij dat er ook steeds meer kookboeken van kookbloggers uitkomen. Zoek ook het Vegadutchie boek, van blogger Jolijn Pelgrum, dat net is verschenen. Het staat vol verleidelijke recepten voor een puur en gezond leven, aldus de cover en het is 100% vegan (plantaardig).

Zelf volg ik de blog van Jolijn al zo lang dat ik verbaasd ben dat ze pas sinds 2011 bestaat. Het voelt veel langer! Haar visie op voeding zou ik als “holistisch” omschrijven, ze kijkt goed naar hoe voeding je kan beïnvloeden maar ook naar de andere factoren daar omheen. Ze heeft ook een praktijk als health coach en doet mij een beetje aan Kyra de Vreeze denken.
IMG_5564[1]
Het boek is gelukkig niet van de geboden en de verboden. Er wordt gefocust op lekker en gezond eten, maar er zijn geen lijsten van wat je wel of niet mag eten en de calorieën worden er niet in geteld.  Wel staat er handige informatie in, zoals wat je zoal in je keukenkastje zou moeten hebben, wat mindfullnessoefeningen en uitleg over zomerfruit en winterwarmte.
IMG_5562[1]
Alle recepten zijn echt geschikt voor veganisten, er komen geen dierlijke ingrediënten in voor. Veel recepten zijn ook glutenvrij, op een recept met desembrood na, dat is voor zover het enige recept dat gluten bevat. De recepten zijn eenvoudig en prima op een drukke doordeweekse avond te maken. Voor sommige ingrediënten zoals: boekweit, tempeh of amaranth zal je zo nu en dan even naar de natuurwinkel moeten, maar de rest is vrij algemeen verkrijgbaar. Er komen ook zo hier en daar super foods voor in het boek, bijvoorbeeld bij een “chia ei” of van moerbeien in een smoothie, maar dat is maar vrij incidenteel.
IMG_5563[1]
De recepten zijn veelal nog niet eerder op haar blog verschenen en de recepten die al eerder op haar blog hebben gestaan, zijn in dit boek nog wat verbeterd. Bij veel recepten worden ook nog wat variatietips gegeven, zodat er niet snel op bent uitgekeken. Leuk is ook dat er, naast recepten voor ontbijt, smoothies, lunch, avondeten, toetjes en snacks ook recepten in staan voor je lichaam. Massageolie, kokosbodylotion, scrub en zelfs recept voor deodorant staan in het boek. Dat maakt het een kookboek voor zowel de inwendige als de uitwendige mens. Het heeft dezelfde fijne vibe als het blog, de foto’s die er in staan zijn ook net zo mooi. Aanbevolen? Aanbevolen!

Vegadutchie
Jolijn Pelgrum
Uitgeverij: Nieuw Amsterdam