Boekrecensie: Vega BBQ

Boekrecensie: Vega BBQ @ Lauriekoek.nlVega BBQ is het tweede barbecuekookboek wat ik dit jaar recenseer en ik denk niet dat het het laatste gaat zijn. De barbecue is niet weg te denken bij de zomer. Open vuur, treurige wegwerp barbecue of de nieuwe uitvinding van Heston Blumenthal. Er kan prima groenten op geroosterd worden. Maar hoe doe je dat het beste en hoe werkt een barbecue eigenlijk? Dit kookboek weet het.

Soorten BBQ’s

Vega BBQ begint met een introductie in het barbecueën. Welke soorten barbecues bestaan er en wat zijn de voor en de nadelen? Hoe maak je een vuur goed aan? Hoe niet? Vervolgens volgt er een kort overzicht over hoe lang groenten ongeveer op de barbecue moeten. In directe of indirecte hitte of beiden en wat de aandachtspunten zijn. Handig voor als je zelf aan de slag wil zonder meteen de recepten te volgen.Boekrecensie: Vega BBQ @ Lauriekoek.nl

Vega BBQ heeft een Zweede touch

Het boek is geschreven door Malin Landqvist, een Zweedse. Dat merk je door het hele boek heen. Aan de foto’s maar ook aan de combinaties en recepten. Zo wordt er Oumph gebruikt in sommige recepten. Dat is een Zweedse vleesvervanger, al verkrijgbaar in Engeland maar in Nederland nog niet overal te vinden. Er is Zweedse kruidenboter en combinaties zoals rabarber met custard. Uitstekende combinatie trouwens.

Vega op de BBQ je kunt alle kanten op

Met een barbecue kun je alle kanten op en dat doet dit boek ook. Bijgerechten en hapjes, salades, soepen, hele groenten, pakketjes, spiesjes, broodjes, burgers, gratins, zoet en snacks komen aan bod. De meeste recepten hebben geen hele lange ingrediëntenlijsten, of veel voorbereidingstijd, behalve hier en daar wat marineren. Sommige recepten kun je juist om het jezelf handig te maken wat langer van te voren maken, zodat je je handen vrij hebt voor het barbecueën. Precies wat je wil als je op een warme dag wil gaan barbecueën denk ik zo.Boekrecensie: Vega BBQ @ Lauriekoek.nl  Boekrecensie: Vega BBQ @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Vega BBQ @ Lauriekoek.nl

Vega BBQ is vegetarisch, niet per se veganistisch

Het boek is niet per se heel erg geschikt voor veganisten. Er staan veganistische opties in maar die worden niet als zodanig aangegeven. Er wordt gewerkt met boter, yoghurt en kaas en mayonaise. Aan het eind van het boek bij de zoetigheden wordt ook gebruik gemaakt van marshmallows, terwijl deze gelatine bevatten. Bij de drop die je zelf kan roken moet je ook oppassen dat je geen variant met gelatine koopt. Het boek geeft dit niet zelf aan. Ik vind het trouwens wel leuk dat er ook aan nagerechten en zoetigheden is gedacht. Fruit kan ook uitstekend op de barbecue.Boekrecensie: Vega BBQ @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Vega BBQ @ Lauriekoek.nl

Vega BBQ een leuk boek

Al met al vind ik Vega BBQ een leuk boek. De recepten zijn niet te ingewikkeld, met een tripje naar de supermarkt kun je vrijwel alles kopen. Er wordt uit allerlei wereldkeukens geput, er zijn zelfs nagerechten en zoetigheden bij. Achterin het boek staan allerlei menusuggesties. Ik zou alleen wel een plaat kopen voor op de barbecue voor de vegaburgers. Het lijkt me zonde om die door het rooster te zien vallen. En de recepten met Oomph zijn lastig, maar misschien kom het product binnenkort ook wel naar Nederland. Wie zal het zeggen?Boekrecensie: Vega BBQ @ Lauriekoek.nlBoekrecensie: Vega BBQ @ Lauriekoek.nl

Vega BBQ
Malin Landqvist
€19,99