Boekrecensie: Snel en Simpel

Na het My New Roots kookboek is er nu een tweede kookboek van de bekende foodblogger Sarah Britton. Het heet Snel en Simpel. Het is iets wat ik vaker zie. Mensen lanceren een kookboek en daarna komt er nog een kookboek met recepten voor elke dag die eenvoudiger zijn. Bepaald geen slechte trend denk ik zo, want dat is toch waar mensen het meeste behoefte aan hebben.

Boekrecensie: Snel en Simpel @ Lauriekoek.nl
Minder ingewikkeld, minder tijd

In de kritieken van het vorige boek kon ik dat ook duidelijk terug zien. Mensen vonden de recepten teveel tijd kosten. De ingrediënten te ingewikkeld en te duur. In sommige recepten werden ook superfoods gebruikt en ik heb het idee dat die trend ook zijn hoogtepunt voorbij is. Mensen hebben geen zin meer om een zak poeder te kopen voor 15 Euro. Ik merk het bij mezelf, ik heb een heleboel geproefd veel vond ik niet lekker. Nu heb ik alleen nog chiazaad in huis.

Eenvoudige ingrediënten, veel groenten

Het is dus goed dat het nieuwe boek van Sarah Britton zich focust op ingrediënten die je in de supermarkt kunt vinden. Of nou ja de ingrediënten worden alledaags genoemd, want ghee en tahin vind je niet bij iedere supermarkten. De ingrediëntenlijsten zijn niet overdreven lang en er staan veel groenten op. Het kookboek is vegetarisch, niet veganistisch. Er wordt gebruik gemaakt van dierlijke producten zoals eieren en kaas.

Duidelijk aangegeven wat veganistisch is en glutenvrij

Er staat wel duidelijk aangegeven wat veganistisch is en wat glutenvrij en er staan ook zeker recepten in die wel geschikt zijn voor veganisten. Het is net zoals in het vorige boek wat dat betreft. Het boek is ingedeeld in soepen, hoofdgerechten, bijgerechten en kleine hapjes, hartige en zoete tussendoortjes. Ook worden er tips gegeven over het eenvoudiger maken van het keukenwerk en over ingrediënten en het bewaren daarvan.Boekrecensie: Snel en Simpel @ Lauriekoek.nl

De recepten

Bij de soepen begint het al goed voor mij, vier versies minestrone, een voor elk seizoen. Oh, en soep met 40 tenen knoflook, ja echt! Voor een knoflookliefhebber zoals mij is dat altijd smullen. Er is goed aan de garnering van de soepen gedacht, wat soep interessanter maakt. Hierna volgen de salades, sommige met geitenkaas, maar ook heel veel niet. Zoals zomerse gegrilde courgette met mais en basilicum. Door het hele boek heen vind ik wel dingen die me lekker lijken en die ik wil eten.Boekrecensie: Snel en Simpel @ Lauriekoek.nl

Er zijn ook oude bekenden bij

Hier en daar spot ik wel enkele oude bekenden, zoals bliss balls. Ze heten nu misschien dan wel anders, maar het zijn nog steeds bliss balls. Verder staan ook geroosterde kikkererwten als snack, hummus en uiteraard de gepureerde bananen softserve en de mueslireep er in. Ook bevat dit boek het nodige vervangwerk, zoals de portobello paddenstoel als pizza(?) en namaak couscous van knolselderij. Sarah Britton is holistische voedingscoach en dat verklaart een hoop. Bepaalde producten probeert ze te vermijden en dat kun je aan dit soort keuze’s zien. De baksels worden ook allemaal gezoet met honing of ahornsiroop om die reden.

Meestal heb ik moeite met echte gezondheidskost maar bij Sarah Britton zit er meestal een bepaalde touch aan die maakt dat ik het toch ga proberen. Net een ingrediënt extra of een bepaalde draai. Er staan mooie foto’s in het boek, wat alles extra aantrekkelijk maakt. De recepten in Snel en Simpel zijn dan misschien eenvoudiger, dat maakt ze niet minder aantrekkelijk.Boekrecensie: Snel en Simpel @ Lauriekoek.nl

Snel en Simpel
Sarah Britton
Uitgeverij Karakter