Boekrecensie: Smaak, Een Bitterzoete Verkenning

IMG_5511[1]
Vandaag geen kookboek op Lauriekoek, maar een boek over smaak. Daarmee bedoel ik niet een boek als de Smaakbijbel van Niki Segnit, nee, het is wel een boek waar de beleving van smaak centraal in staat. Kathy Mathys, schrijfster van het boek probeert op haar manier het onderwerp smaak van alle kanten te bekijken.
Kathy Mathys is literair journalist, ze schrijft over Engelstalige literatuur voor de standaard der letteren en ze zat in de jury van de AKO literatuurprijs. Ze begon met schrijven over eten voor De Tijd en daarna schreef ze voor Bouillon magazine. Ze geeft ook schrijfles en workshops over bijvoorbeeld het schrijven over eten, smaken en geuren.

Dit boek is ingedeeld in verschillende smaken: zoet, bitter, vettig of puur. Het begint bij de kindertijd en eindigt bij de dood. Elk van die smaakhoofdstukken begint met een paar quotes en een soort mini verhaal, om de smaak te introduceren. Daarna volgen filosofische, anekdotes, belevingen rond smaak. Ze geven een inkijkje in het leven van de schrijfster. Tegelijk worden in het verhaal ook de zienswijzen van anderen verwerkt. Wetenschap, literatuur, kunst, psychologie, er wordt van alles bij gehaald. Toch doet het niet af aan het persoonlijke karakter en het intieme gevoel wat je krijgt van dit boek. Het boek roept ook bij mij allerlei bijna vergeten smaakherinneringen op, er komen zoveel herkenbare, dingen voorbij. Het eten op begrafenissen bijvoorbeeld, of het eten wat troost bij liefdesverdriet. Het zijn niet alleen positieve verhalen, ook de negatieve kanten worden belicht. En ze herinnert er ons ook aan dat kleine dingen ook belangrijk zijn. Zout strooien met zuinige vingers bijvoorbeeld. Ook introduceert Kathy Mathys het begrip schemerzoet, dat is zoet voor mensen die te zoet niet zo waarderen, die eigenlijk van hartig houden. Dat soort nuances en gebruik van taal, om iets te benoemen wat eerder onbenoemd bleef, daar kan ik erg blij van worden.

Soms roept dit boek ook een gevoel van weemoed op, van smaken die misschien nooit meer terug zullen keren. Door de tijd, door citroenen die dankzij kruisen een andere smaak hadden dan hun citroenen voorouders en door restaurants die van eigenaar zijn veranderd.

De laatste tijd heb ik het idee dat eten soms erg in discussies als “wel of geen gluten” of “wel of geen margarine” blijft hangen. In dat soort tijden is het fijn als dit soort boeken er is om ons er op te wijzen dat eten natuurlijk veel meer is dan alleen een optelsom van voedingsstoffen. Het is ook iets wat verbindt, iets met een groot sociaal aspect en een heel persoonlijke ervaring tegelijkertijd. Iets vluchtigs en ook en juist daarom is het zo belangrijk om waar te nemen, zodat je kunt genieten als de juiste smaken voorbij komen.

Smaak, Een Bitterzoete Verkenning
Kathy Mathys
Uitgeverij De Bezige Bij