Boekrecensie: Shoot! Fotograferen met je Hart

Shoot fotograferen vanuit je hart @ Lauriekoek.nl
Als bloglezer sta je er misschien niet zo bij stil, bij de foto’s op een blog. Dat niet alleen de tekst tijd kost maar het maken en bewerken van de foto’s ook. Zelf begreep ik pas echt hoeveel tijd het kostte toen ik zelf een blog begon. Ik werd ook gedwongen om mij meer in fotografie te verdiepen. Ik kocht een betere camera en volgde een opleiding en een cursus.

Eindelijk een echt leuk fotografie boek

Echt leuke boeken kon ik destijds helaas niet vinden. Ik kocht een boek dat supertechnisch was en eigenlijk nauwelijks tips bevatte, waar ik echt wat aan had. Enkel eindeloos geneuzel over lenzen en microfotografie, maar weinig tips over compositie of over hoe je een zenuwachtig iemand gerust stelt die je wil portretteren. Geen aandacht voor de creatieve kant van het fotograferen dus. Ik stelde vast dat je aan boeken op het gebied van fotografie waarschijnlijk weinig had.

Fotografie tips, styling tips en bewerkingstips

Tot nu, want dit boek Shoot! van Anki Wijnen, beter bekend als blogger Zilverblauw, was eigenlijk precies wat ik toen zocht. Niet teveel technische termen, heldere informatie en tips waar je meteen wat aan hebt, of je nu mobiel fotografeert, analoog of met een spiegelreflexcamera. Niet alleen de fotografie zelf komt aan bod, er zijn ook tips op het gebied van styling en nabewerking.

Veel mensen kopen een camera om die vervolgens altijd op de automatische stand te gebruiken. Terwijl je als je je camera manueel kunt instellen en zo veel meer controle kan uitoefenen op het eindresultaat. Het lijkt vreselijk ingewikkeld, en dat is het in het begin ook wel even maar als je het eenmaal gewend bent wil je niet anders meer.

Creatief denken creatief fotograferen

In Shoot! krijgt ook het creatieve proces aandacht. Wat zie je? Zie je wat er is? Er zijn tips op het gebied van compositie, het fotograferen van mensen, interieurs, producten, eten en het fotograferen met een smartphone. Ook wordt er aandacht besteed aan effecten zoals bokeh en sunflare en schrijven met licht. De techniek wordt niet compleet overgeslagen, dat kan ook bijna niet. De basics over sluitertijd, diafragma , isowaarde en de verschillende soorten lenzen en camera’s komen voorbij. Alles is op een hele toegankelijk manier geschreven. Als je een beginner bent in de fotografie en je het idee hebt dat iedereen geheimtaal spreekt, zoek het dan op in dit boek.

Shoot! met handige cheat sheet

Handig vind ik ook het cheat sheet met alles overzichtelijk op een pagina. Natuurlijk wordt alles in Shoot! geïllustreerd met foto’s, dat maakt uitleg extra duidelijk en het is bovendien ook nog eens heel inspirerend. Dit boek krijgt een ere plaats in mijn boekenkast. In tegenstelling tot het veel te technische boek wat ik eerder kocht, wat ik heb gebruikt voor onder een wiebelend tafeltje (ha!).

Shoot! Fotograferen met je Hart
Anki Wijnen
Uitgeverij Snor