Boekrecensie: Puur Thee

IMG_5318[1] Thee, het is een fijne drank die veel Nederlanders dagelijks drinken. Net als koffie komt er steeds meer aandacht voor kwalitatief goede thee. Er zijn zelfs al speciale thee bars, die niets anders doen dan goede thee schenken. Dit boek, Puur Thee, gaat ook helemaal over puur en alleen thee en alles wat daarbij komt kijken.

Het begint met de soorten thee en deze groeien. Er zijn heel erg veel verschillende soorten thee. Ik dacht dat ik er wel wat wist, maar er valt op dat gebied alleen al voor mij duidelijk nog een wereld te ontdekken. Nadat alle soorten thee zijn geïntroduceerd, begint de uitleg over het kopen, bewaren en zetten van goede thee. Daarbij wordt werkelijk bij ieder aspect stilgestaan, het soort water, de temperatuur, de verhoudingen, de trektijd, benodigdheden en alle zoetmiddelen die je eventueel in je thee zou kunnen doen.IMG_5471[1]IMG_5473[1]
Daarna zijn we aanbeland bij het thee drinken. Dit heeft weer een hoop verschillende manieren en redenen. Denk aan de gezondheidsvoordelen van thee, het drinken van thee bij de maaltijd, er wordt ook aandacht geschonken aan kombucha, een gefermenteerde drank op theebasis.

Hoewel dit boek niet echt een kookboek is in de traditionele zin van het woord, staan er dus wel recepten in met thee als hoofdbestanddeel, zoals: matcharoomijs, milkshakes, mocktails en cocktails. Ook wordt er veel informatie gegeven over de verschillende kruiden die je in kruidenthee kunt verwerken. Op die manier kan het je boek dus wel gebruiken bij het bereiden van thee en het samenstellen van je eigen theemixen en is het in zekere zin toch ook nog een kookboek. En door de vele foto’s en uitleg is het zelfs ook nog een soort theereisboek.
IMG_5467[1]IMG_5472[1]
Mocht je trouwens net als mij grote waarde hechten aan eerlijke werkomstandigheden en/of biologische thee dan vind je achterin dit boek een handig overzicht van alle verschillende keurmerken en hun betekenis.

Ik vind het altijd leuk om in te zoomen op iets alledaags om vervolgens te ontdekken wat er allemaal achter zit. Thee is zo’n onderwerp, als je ziet wat er allemaal het zetten van een pot thee vooraf gaat, dan is thee plots iets bijzonder geworden in plaats van iets vanzelfsprekends. Het is een mooi boek te lezen terwijl je een kopje goede thee drinkt.

Puur Thee
Veerle Stoffels
Uitgeverij: Lannoo