Boekrecensie: Puur Natuurlijk Koken

IMG_5074[1]Natuurlijk zal elke chef-kok je tegenwoordig vertellen dat hij of zij met de seizoenen mee kookt, zo ook de Engelse kok Tom Hunt. Toch gaat Tom nog een stapje verder: het voedselverspillingsprobleem heeft zijn carrière als kok vormgegeven. Nu is er een kookboek van zijn hand: Puur Natuurlijk Koken.

Tom was betrokken bij het Feeding The 5000 project van Tristam Stuart, waarbij er voor 5000 mensen een maaltijd wordt gemaakt van voedsel wat anders zou zijn weggegooid. En hij werkte ook samen met Hugh Fearnley-Whittingstall van River Cottage, wat hem deed realiseren dat ondanks dat hij zijn best deed, nog steeds perfect eetbare dingen in de prullenbak deed belanden. Daarna deed hij er van alles aan om meer bedreven te raken in het beperken van verspilling. Hij begon een restaurant “The Forgotten Feast” waar hij kookt met voedsel wat is “gered”, voor het in de prullenbak belande en met voedsel uit het seizoen of wat is wildgeplukt. Eerst dacht hij dat deze formule te beperkend zou zijn, maar het heeft hem naar eigen zeggen juist creatiever gemaakt.

Goed, het boek. Dat is natuurlijk ingedeeld volgens de seizoenen, dat snap je. Er wordt elke keer uit gegaan van één groente- of fruitsoort met daarbij de uitleg wat je er mee moet doen om die zo goed mogelijk te bewaren. Daarna volgen er een soort basisrecepten. Die recepten kun je vervolgens weer als basis voor andere recepten gebruiken. Van aubergine kun je bijvoorbeeld gebakken aubergine met koriander maken, die je vervolgens weer nodig hebt voor de caponata. Er wordt ook elke keer aangegeven hoe je een eventueel bereid recept het beste kunt bewaren. En er staan tips in waarmee je met kleine restjes  iets creatiefs kunt doen. Alhoewel dat bij elkaar een hoop informatie is, zorgt de fijne opmaak van het boek er, samen met de goede indeling, voor dat het overzichtelijk blijft. En elk gerecht is voorzien van een mooie foto.

Het boek is niet compleet vegetarisch, maar er staat voor een vegetariër ruim voldoende in. Bij sommige recepten staan tips voor vegetarische varianten, maar met wat creatief denken kun je zelf ook prima tot een vegetarische variant komen.

Ik denk dat Tom gelijk heeft, met de seizoenen mee eten maakt je creatief en juist niet beperkt. Dit boek is daar het bewijs van.

Puur Natuurlijk Koken
Tom Hunt