Boekrecensie: Pickled

Fermenteren en inmaken staat nog steeds in de belangstelling. Het aantal mensen dat het daadwerkelijk doet is in mijn omgeving nog niet echt toegenomen. Veel mensen ervaren toch een beetje een drempel of denken dat ze een cursus moeten volgens om te beginnen, maar het aantal boeken dat over dit onderwerp verschijnt houdt aan. Een opvallend zwart boekje met augurk in de naam trok mijn aandacht en het bleek om het boek Pickled van Freddie Jansen te gaan.

Freddie Jansen, een Nederlandse in Londen

Freddie Jansen klonk mij Nederlands in de oren voor een Engels boek en naar even zoeken bleek ook dan ook dat het hier om een van oorsprong Nederlandse auteur ging. Ze woont weliswaar in Londen en heeft in meerdere steden in de wereld gewoond. Ze groeide op met werken in een Indonesisch restaurant waar de atjar om haar aandacht vroeg en at graag zure haring. Allebei ingemaakte artikelen. Dat ze verder aan de wieg heeft gestaan van een hip pop-up restaurant en bij een reclamebureau heeft gewerkt vind ik duidelijk merkbaar.

Picked: hip en casual

Het hele boek is opvallend en hip op die casual manier die alleen is weggelegd voor mensen die precies aanvoelen hoe dat moet. Het schutblad met daarop allemaal groenten en fruit met gezichtjes vind ik zelf supertof en ook de foto’s waarop lekker met eten word gemorst en wordt geserveerd op rustieke planken is iets wat we over over tien jaar waarschijnlijk als echt iets van nu zullen gaan zien.
IMG_8649[1]

Je hoeft voor fermenteren niet te kunnen koken

De toon van het boek is opgewekt en legt de beginselen van het inmaken en fermenteren uit. Niet meer niet minder, gewoon precies wat je nodig hebt om te beginnen. Er wordt voor uitgebreide informatie simpelweg naar Sandor Katz verwezen. Fermenteren en inmaken is ook niet ingewikkeld aldus dit boek, het is een kwestie van gewoon beginnen en je hoeft er eigenlijk niet eens voor de kunnen koken.
IMG_8651[1]

Voor beginners en gevorderden

Hoewel dit boek dus voor beginners interessant is, is het ook voor gevorderden leuk. Zo zag ik ideeën voorbij komen waar ik zelf nog niet opgekomen was. Zoals het fermenteren van zeekraal, of het zelf maken van vlierbloesem of shisoazijn. Ook staan er allerlei soorten kimchi in, zoals een met sesam die mij heel smakelijk lijkt.
IMG_8657[1]

Niet alleen recepten met fermentatie, ook met het resultaat daarvan.

Er staan niet alleen recepten in voor pickles en fermentatieprojecten, maar ook recepten met het resultaat daarvan. Hier krijg ik het als vegetariër moeilijk. Er is een recept voor een tosti zonder vlees en een recept voor pesto en een gefrituurde bourbon okra. That’s it. De rest is een en al vlees en vis. Jammer, want ik denk dat je met de pickles uit dit boek ook prima meer dan drie originele vegetarische gerechten zou kunnen bedenken.

Ingrediënten voor Pickled recepten niet altijd makkelijk te vinden

Een ander punt is dat de ingrediënten niet altijd makkelijk te vinden zijn, oranjebloesemwater, szechuanpeperkorrels, zeekraal, kafir limeblaadjes. Ze zijn er wel in Nederland. Alleen als je in een dorp woont of geen toko of Midden-Oosterse winkel bij de hand hebt zou het kunnen zijn dat je even een zoektocht moet ondernemen voor je kunt beginnen.
IMG_8656[1]

IMG_8655[1]

Ga je op vakantie naar Londen? Ga dan langs bij Freddie

Al met al vind ik dit een bijzonder leuk boek en ik vind het jammer dat het kraampje waar Freddie haar gefermenteerde waren verkoopt in London staat en niet in Nederland, maar misschien zijn we er in Nederland nog niet klaar voor? Tot die tijd moeten we het met kookboeken zelf doen. En mocht je deze zomervakantie naar Londen gaan, ga dan zeker langs bij Druid Street Market, het is volgens dit boek de nieuwste hotspot op culinair gebied. Als is het misschien alleen al omdat Freddie er zelf staat.

Pickled
Freddie Jansen
Uitgeverij Veltman