Boekrecensie: Oogst

oogst01Alles staat weer in de bloei, dus het is weer tijd voor boeken die over alles wat je volop uit je tuin kunt plukken en op kunt eten gaan. Het is ook het jaargetij waarin bijvoorbeeld het rode fruit weer in het seizoen gaat komen en het is ook het nieuwe boek van Marleen van Es (het vervolg van Eten uit de Volkstuin) uit is gekomen, getiteld: Oogst.

Oogst over oogsten uit de volkstuin

Marleen heeft ook een blog over eten, dat net als haar eerst boek ook Eten uit de Volkstuin heet. Ze heeft een eigen tuin in Utrecht waar ze naar eigen zeggen graag de hele dag doorbrengt. Ze is ook fotograaf, stylist en vormgever. Ik zou zeggen ideaal als je graag boeken maakt, dan kun je alle aspecten die er bij komen kijken zelf uitvoeren. Als je dat zou willen.

Voor mensen met en zonder moestuin

Het eerst boek van Marleen vond ik ook al leuk dus ik vind het dan altijd tof als er een tweede boek van iemand uitkomt, daar kan ik me dan echt op verheugen. Ook dit boek gaat weer over met de seizoenen meekoken, want dat is een gegeven als je een moestuin hebt. Ook al je geen moestuin hebt trouwens, want spullen die in het seizoen zijn zijn smakelijker en vaak ook betaalbaarder.oogst02
Net als het vorige boek staan er weer prachtige foto’s in, niet alleen van het eten maar ook van landschappen, van dieren, stillevens met een takje kruiden op een bord, zodat je helemaal in de stemming raakt van het buitenleven en goed eten. Al dan niet zelf gekweekt.

oogst06

oogst03
Niet dat dat goede eten dan heel veel tijd hoeft te kosten om klaar te maken. Dat valt bij de meeste gerechten erg mee. En als je twijfelt, bij ieder gerecht staat vermeld wat de bereidingstijd ongeveer is. Er worden recepten gegeven voor het ontbijt, voor lunch, voor dranken, voor en hoofdgerechten en desserts. Ook is er aandacht voor de zogenaamde basics: olie maken met kruiden, azijn, het inmaken van dingen of het drogen zodat ze langer houdbaar zijn.
oogst04

oogst07

Oogst compleet vegetarisch

Voor zover ik kan beoordelen is dit boek ook compleet vegetarisch, waar in het vorige boek nog heel af en toe vlees of vis voorkwam. Wel wordt er in dit boek af en toe een kaas, zoals parmezaan gebruikt waar dierlijk stremsel aan te pas komt, maar verder gaat de hoofdrol echt naar groente, fruit en kruiden. Dat is wat ik aan de nieuwe vegetarische kookboeken waardeer, ze zijn wel vegetarisch maar de nadruk is er vanaf. Er is een minder duidelijke scheidslijn tussen wel of niet vegetarisch. Het is gewoon voor iedereen die van eten houdt.

De afgelopen dagen waarin de mussen van het spreekwoordelijke dag vielen at ik met veel plezier de fattoushsalade. De dressing is lekker zuur voor een echte kick en er gaan lekker veel verse kruiden doorheen en hij is heel makkelijk te maken wat altijd fijn is als de keuken een mini sauna is geworden. Kortom een blijvertje in huize Lauriekoek.
oogst05

oogst09

oogst10

Minder moestuintips meer kooktips

Waar het vorige boek veel praktische moestuin tips gaf, gaat het in boek meer over wat je met de oogst kan doen. Dat maakt het geschikt voor mensen met moestuin maar ook voor mensen zoals mij, die het qua tuin met een postzegel grond waar alleen verse kruiden uit komen. En hoewel het hebben van een moestuin mij heel leuk lijkt kun je gelukkig nog steeds uitstekend buiten eten zonder. Dat gaat met de recepten van Oogst erbij zeker lukken!oogst08

Oogst
Marleen van Es
Uitgeverij Nieuw Amsterdam