Boekrecensie: No Food To Waste

No Food to Waste - Boekrecensie @ Lauriekoek.nlHet eerste boek van Jorun Verheyden (eigenaar van het vegetarische bedrijf Vegabites) Gebeten door Groente is onder vegetariërs erg populair. En zoals dat met succesvolle boekenschrijvers gaat, kun je vroeg of laat een nieuw boek verwachten. In dit geval is dat “No Food To Waste” oftewel geen voedselverspilling. Op de achterkant staat dat dit boek, diervriendelijk, duurzaam, vegetarisch en ecologisch is. Dat zijn flink wat beloften, maar worden die ook waargemaakt?

Een nieuwe natuurlijke manier van koken?

Nou moet ik zeggen dat meteen mijn kritische denkmodus wordt aangewakkerd bij zoveel claims tegelijkertijd. Er zijn kookboeken die veel claims maken en die waarmaken en er zijn kookboeken die niet van dit alles claimen en ook diervriendelijk zijn, of ecologisch. Ik kan momenteel bijvoorbeeld geen kookboek bedenken wat je bijvoorbeeld zal adviseren om tegen de seizoenen in te koken bijvoorbeeld. Dat is tegenwoordig meer logica dan iets “nieuws” (of heel ouds). Die nieuwe natuurlijke manier van koken die op de achterkant dus wordt beloofd, die zie ik dus niet helemaal terug in dit boek.

Wat No Food to Waste wel bevat zijn “homestyle cookingrecepten” afgewisseld met bijvoorbeeld rawfoodrecepten, zoals de bekende watermeloentaart of de rauwe courgettenoedels met tomatensaus. Recepten die ik echt al een tijdje ken en weinig vernieuwd zijn. Ook het onderwerp voedselverspilling en het voorkomen ervan, zie ik niet echt in dit boek terugkomen. Hoewel de titel juist suggereert dat het vooral hierover zal gaan. Verwarrend!

Fotografie

Waar ik bij het vorige boek van Jorun erg enthousiast was over de mooie opmaak van de gerechten, mis ik dat hier ook wel een beetje. Bij ieder gerecht is een foto te vinden en de meeste foto’s zijn erg mooi, maar er zitten ook minder goed gestylede gerechten bij. Het groentepalet van vier soorten groentepuree ziet er bijvoorbeeld niet erg aantrekkelijk uit, evenals de en de aardappel-bonenpaté. En het valt mij ook op dat op heel veel gerechten een plukje alfalfakiemen is gelegd. Dat is in mijn ogen niet alleen ouderwets, het verpest ook vaak de smaak van je gerecht. Een onnodige toevoeging dus.

No Food to Waste - Boekrecensie @ Lauriekoek.nl

Al die thema’s

Ik heb het idee dat dit boek zoveel verschillende gerechten bevat, uit zoveel verschillende thema’s, dat de titel niet echt de lading dekt. Alle populaire thema’s van afgelopen tijd, zoals detoxen, rawfood, glutenvrij eten, lactosevrij eten, wildplukken, voedselverspilling, clean eating, buitenbeentjes eten, veganisme, echt alles komt voorbij, alles wordt ook wel  uitgelegd, maar enige diepgang ontbreekt en dat is jammer! Duidelijk wordt wel wat Jorun veel verschillende kanten op kan en wil en genoeg stof heeft voor nog meer kookboeken. Als die kookboeken meer lijken op Gebeten Groente, duidelijk kiest voor een richten, minder thema’s met ons wil delen, waardoor er meer ruimte is voor diepgang, dan komt het helemaal goed. Dat weet ik zeker.No Food to Waste - Boekrecensie @ Lauriekoek.nl

No Food To Waste
Jorun Verheyden
Uitgeverij: Davidsfonds