Boekrecensie: My New Roots (+ give-away)

IMG_5590[1]Ik volg My New Roots al een hele tijd. Het maakt onderdeel uit van mijn vaste blogrondje op het internet. Na verloop van tijd krijg je bij goede blogs zo’n gevoel dat je met een beker koffie voor het scherm gaat zitten en wordt bijgepraat door een goede vriendin. Ook bij My New Roots had ik dat gevoel. Toen het bekend werd dat er een boek zou komen ging dat dan ook meteen op mijn “dingen om je op te verheugen” lijstje.

Volgens mij maakt My New Roots uit van een groepje foodbloggers waarvan de meeste al een boek hebben uitgegeven. Sarah Britton was dan weliswaar de laatste van het stel die een boek uitbracht, haar boek verscheen wel sneller in het Nederlands (net als The Green Kitchen en Elke Dag Super Gezond van Heidi Swanson ook zijn vertaald naar het Nederlands). Toch zijn er van het groepje nog boeken die wat mij betreft ook wel vertaald mogen worden, zoals de het boek van blogger My Darling Lemon Thyme en de twee boeken van Sprouted Kitchen.

Wat al die boeken gemeen hebben is een andere benadering van gezond eten. Het is volkoren en ja de nadruk ligt op gezond. Toch zijn de maaltijden modern en pakken ze van iedere eettrend op dit moment wat mee. Vaak glutenvrij, met een plukje rawfood een beetje macrobiotiek en wat ayurveda. Uit alle tradities en inzichten wordt geput om zo tot een nieuw stijl van eten te komen. Die tegelijkertijd ook weer herkenbare dingen in zich heeft.IMG_5680[1]IMG_5607[1]
IMG_5606[1] Een van de redenen dat het boek van Sarah Britton zo lang op zich heeft laten wachten, is dat ze zich ten doel had gesteld om met nieuwe recepten te komen. Er staan dus twee bekende recepten in, de rest is niet op haar weblog te vinden. Er worden duidelijk symbooltjes gebruikt om aan te geven of iets glutenvrij en/of veganistisch is en of het nodig is vooruit te plannen. Gerechten die 8 uur of meer kosten, omdat iets moet rijzen of fermenteren hebben ook een eigen symbooltje. Het boek is niet ingedeeld in 4 seizoenen zoals in veel kookboeken het geval is maar in 5. De zomer is in tweeën gedeeld in een vroege en een late zomer.

Dit is een boek dat in niet alleen geschikt is voor mensen die opzoek zijn naar een meer plantaardig manier van leven maar ook voor de mensen die die transitie al hebben gemaakt. Let wel op, het is een vegetarisch kookboek, want er wordt op zeer bewerkte schaal gebruik gemaakt van ghee, kaas, ei en andere dierlijke producten (waarvoor soms wel een veganistische variant wordt gegeven). En ieder gerecht in dit boek is voorzien van een mooie foto.IMG_5678[1]IMG_5677[1]IMG_5611[1]

My New Roots
Sarah Britton
Karakter Uitgevers
€ 24,99

Let op, dit is nog niet alles, want: Ik mag een exemplaar van het boek My New Roots weggeven!

Wat moet je doen?

• Laat hier een leuke reactie achter (uiteraard met een geldig e-mail adres anders kan ik je niet bereiken als je hebt gewonnen).
  • Meedoen kan tot en met 23 juni tot 20:00. Op die dag loot ik om 20:00 om te bepalen wie de winnaar van het My New Roots boek zal worden. Mee doen kan niet meer, de winnaar heeft bericht van mij gehad. Volg je Lauriekoek nog niet? Ik zou het heel leuk vinden als je dat wel deed. Je kunt me volgen via Facebook, Twitter, Bloglovin en Pinterest. Dank je wel!
Posted by on 16 juni, 2015

18 Comments

• Alberthe Papma

16 juni, 2015

Ook ik word altijd geïnspireerd door de enthousiaste verhalen en heerlijke recepten van My New Roots. Wat ik zo leuk vind is dat het er allemaal geweldig uitziet, maar je toch geen briljante keukenprins(es) voor hoeft te zijn om het te maken. En ze is nooit belerend. Daarmee prettig laagdrempelig voor mensen die op zoek zijn naar een gezondere leefstijl die vooral ook leuk en inspirerend is! Ik heb het boek toevallig net zelf besteld maar zou het heel graag willen winnen voor mijn schoonzus die ook heel graag in de keuken staat en vanwege ziekte wel een oppepper verdient. Groet en dank ook voor jouw inspirerende verhalen! 🙂
    Alberthe

• Hanneke

16 juni, 2015

My new roots kende ik nog niet. Dus jouw enthousiaste aanprijzing deed me meteen naar de blog gaan. Ik ben de laatste tijd mijn bloglovin-account grondig aan het opruimen (mbv de methode van Marie Kondo). Ik volgde zoveel blogs dat het me alleen al veel tijd kostte om de blogs alleen nog maar op ‘mark as read’ te zetten zonder ze überhaupt te lezen. Tijd dus om een grote schoonmaak te houden. Word ik niet echt blij van een blog? Weg ermee. Dat heeft inmiddels geresulteerd in een zeer uitgedunde bloglovin-account. Yeay! Maar dat betekent ook dat er weer wat ruimte is voor nieuwe leuke blogs om te volgen. My new roots wordt een goede kanshebber. Het blog ziet er prachtig uit.
    Jouw blog staat er natuurlijk ook nog bij. Ik haal fijne inspiratie van je blog. Bedankt!
    Op het kookboek maak ik trouwens graag kans. Ook dat ziet er prachtig uit. Leuke winactie.

• Katja

16 juni, 2015

Wauw wat een leuke give away! Ik word altijd heel enthousiast van de verhalen en recepten van Sarah van My New Roots, het is mijn favoriete blog en ik heb de heerlijkste maaltijden weten te maken met hulp van haar recepten. Haar boek staat dan ook al heel lang bovenaan mijn verlanglijstje, wil zo graag haar nieuwe recepten ontdekken! Daarnaast vind ik kookboeken altijd heerlijk ‘leesvoer’, helemaal met de prachtige foto’s die Sarah altijd maakt. En fijne nieuwe inspiratie in de keuken!

• Marcella

16 juni, 2015

Dit lijkt mij een heel mooi boek en ik zou het erg graag winnen =)

• Ellen

16 juni, 2015

Wat heeft Sarah een mooi boek uitgebracht! En super dat het nu ook in het Nederlands vertaald is. Ik vind haar, op haar blog, erg sympathiek overkomen. Aardig van haar dat ze zulke lekkere recepten met ons deelt en ons laat ‘rondwandelen’ in haar bibliotheek. Als veganist kan ik me prima vermaken met haar blog 😉 En Laurie… Geweldige give away!

• Anita H.

16 juni, 2015

“My New Roots” zei me eerlijk gezegd niets. Maar natuurlijk eten des te meer. Dat dit boek louter vegetarische recepten bevat, zie ik wel als een pre. (Ik ben geen fervent vegetariër maar ik heb geen behoefte aan elke dag vlees of vis.) Ik maak dus graag kans op dit boek.

• Iza

16 juni, 2015

Wat leuk! Mijn selectie kookboeken is erg klein. Vooral omdat ik door de bomen het bos niet meer kon zien. Jouw blog heeft hier al veel bij geholpen, door duidelijk en eerlijk kookboeken te reviewen. Dit boek over New Roots klinkt erg interessant! Ik heb er er nog nooit van gehoord, maar ben inmiddels erg benieuwd geworden. Ik doe graag mee met deze give-away 😀

• Yvonne

16 juni, 2015

Oew leuk kookboek! 🙂 Ik eet nu sinds een paar maanden vegetarisch en wil meer richting veganistisch gaan, ik zou wel wat recepten kunnen gebruiken! 🙂 De plaatjes zien er al heerlijk uit!

• Meike

16 juni, 2015

Sinds enkele weken volg ik de blog van Sarah Britton en heb al veel lekkere recepten langs zien komen. Afgelopen weekend ook het kookboek even doorgebladerd in de boekwinkel…erg mooi…had het liefst het boek meteen gekocht. Maar er komen zoveel inspirerende kookboeken uit de laatste tijd (zoals ik op jouw blog met veel plezier lees)….en met een beperkt budget is het lastig kiezen. Ik doe dan ook graag mee met de Give Away!

• fieke

16 juni, 2015

Wat een geweldige blog, dat boek moet minstens even geweldig zijn! Onder het motto ‘je kan nooit genoeg kookboeken hebben’ waag ik graag mijn kans 🙂

• Susanne

16 juni, 2015

Jaaa ik ben dol op haar! Ze is ook nog es een heel lief mens. Ik ken dat gevoel zo goed dat je een blog als vriendin gaat zien! Ik heb dat met My New Roots en ook met OhLadyCakes en Ohsheglows.

Ik wil ZO graag meedoen met de Give Away dus hierbij mijn reactie! Hopelijk tot horens 😉

• Krista

17 juni, 2015

Lijkt mij zeker de moeite waard om dit mooie boek te winnen dus Ik waag hierbij graag een kans.

• Janneke

17 juni, 2015

Wauw te gekke give away! Ken het blog pas sinds kort en in korte tijd erg fan geworden! Kookboeken kopen staat even op een laag pitje na het kopen van ons droomhuisje, waar we proberen een zo biologische en zelfvoorzienend paleisje van te maken, dus deze zou zeker erg gewenst zijn!

• Marit

17 juni, 2015

Ik kook graag en ben reuze benieuwd naar de recepten in dit boek!

• marijksels

17 juni, 2015

Wauw klinkt goed zeg! Ben gek op de My New Roots blog, altijd weer van die prachtige,kleurrijke en verrassende recepten en ook nog vega…nom nom nom! Lijkt me heerlijk om dit boek te mogen gebruiken in mn keukentje!

• Kelly

18 juni, 2015

Wat een mooi en interessant boek, zou ik heel graag winnen! Ik kende de blog niet, maar heb even een kijkje genomen en ben er erg enthousiast over. Alvast bedankt voor de hele fijne tip!

• Ester

20 juni, 2015

Wat een ontzettend leuke give-away! Ik heb My New Roots nog maar net ontdekt, maar word er zo blij en enthousiast van: prachtige, kleurrijke en smaakvolle recepten die “toevallig” ook nog heel gezond zijn en je een energieboost geven. Ook haar nuchtere kijk op eten spreekt mij enorm aan: gewoon eten waar je zin in hebt en niet de fun en joy uit eten halen. Ik zou me dan ook heel graag door dit prachtige kookboek op smaakreis willen laten nemen en kennis willen maken met een nieuwe, verrassende kijk op voeding.

• Natascha de Bel

21 juni, 2015

Leukleuk! Nieuwe inspiratie is altijd welkom!