Boekrecensie: Mijn Keuken

IMG_5528[1]Ik volg de blog Manger (je weet wel, het Frans voor eten) van Mimi Thorisson nu al tijdje. Fransen nemen eten zeer serieus. De meeste Fransen zijn ook alles behalve vegetarisch, de blog van Mimi is dat eveneens niet. Toch blijf ik er terugkomen en blijf ik er lezen. Toen ook zij besloot een boek te schrijven, wilde ik die natuurlijk ook graag lezen. Hij is pas in het Nederlands uitgekomen onder de titel “Mijn Keuken”.

Het is niet zomaar een keuken, die keuken van Mimi, het is een prachtige keuken in een landhuis. Alles oogt heel toevallig bij elkaar gezet, maar ik weet zeker dat er een hoop denkwerk aan vooraf moet zijn gegaan. Het hele boek ademt zo’n perfectie dat ik me toch ongerust begin af te vragen: Bij hen zal toch ook wel eens een bordje stukvallen op die mooie plavuizen vloer, of een gerecht mislukken? En die kinderen zullen toch ook wel eens iets niet lusten of hun idyllische ruitjesjurk niet aan willen?
IMG_5515[1]
Het handige van een boek of een blog is natuurlijk dat je ook een heleboel niet kan laten zien. Daardoor kan alles wat je wel laat zien zo perfect lijken. Daar is Mimi duidelijk erg goed in, net zoals in koken, al blijft er voor mij als vegetariër hier en daar een voorgerecht over en de patisserie. Het is allemaal prachtig en ik wil het allemaal maken. Niet alleen het huis van Mimi Thorisson is mooi, de omgeving waar ze in woont en het eten wat ze eet is dat ook.
IMG_5518[1]
In het boek staan de seizoenen centraal, het eten van wild, zwezerik, slakken en foie gras uiteraard ook. Gelukkig is het niet verplicht om alles uit een kookboek te koken en dat doe ik dan ook niet. Ik ga voor de tomatensalade met peterselie en sjalot, de aardappels lyonnaise en een flognarde met peer. Net zo Frans en gelukkig wel geschikt voor mijn manier van eten.

De inspiratie komt overal vandaan, hier bespreek ik dan ook wel eens een niet vleesloos boek en binnen de Franse keuken is dat haast onvermijdelijk. Ik houd ook van de niet-vegetarische kookboeken van David Lebovitz. Het is niet dat ze niet bestaan, The French Market van Clotilde Dusoulier, is een prima vegetarisch kookboek, maar wie niet verder kijkt dat alleen het woordje vegetarisch, mist een hoop inspiratiebronnen voor in en rond de keuken.

Nu de zomervakantie er aankomt is dit alvast een flinke dosis vakantiegevoel, mocht je dit jaar een staycation doen net als mij, dan is het een goede tip om lekker uit dit soort kookboeken te koken. Heb je toch een vleugje Frankrijk.IMG_5517[1]

Mijn Keuken
Mimi Thorisson
29,95