Boekrecensie: Mezze

Boekrecensie: Mezze @ Lauriekoek.nlGoede timing deze blogpost over het kookboek Mezze. Zo vlak na mijn blogpost over de ingrediënten die echt bij het Midden-Oosten horen en waar je ze kunt vinden. Niets is treuriger dan ingrediënten die niet gebruikt worden en langzaam staan te verpieteren in de voorraadkast. Buiten dat is er niets leukers dan uit je culinaire comfortzone komen en iets proberen wat je nog niet eerder hebt geprobeerd.

Volop Midden-Oosterse mogelijkheden

Nou hoef je dit seizoen niet bang te zijn voor een gebrek aan Midden-Oosterse mogelijkheden. Er zijn de laatste tijd zoveel coole Midden-Oosterse boeken uitgekomen. Comptoir Libanais Feest, Ottolenghi kwam met Simpel en nu is er Mezze. Mezze is van Selma Hage, een kookboeken auteur die ik al ken van het boek The Middle Eastern Vegetarian Cookbook. Over dat boek was ik al heel enthousiast vandaar dat ik het leuk vind dat Mezze wel naar het Nederlands is vertaald.

Mezze: kleine snacks en gerechten

Mezze zijn kleine hapjes, het woord mezze of meze komt uit het Perzisch en betekent “proeven” of “snack”. Dat is dus ook waar dit kookboek om draait. Warme en koude gerechtjes, waar je een hele tafel mee kunt vol zetten als je dat zou willen. Je kunt er een uitgebreide maaltijd van maken maar je kunt het ook alleen een snack laten zijn. Als je meerdere dingen tegelijk maakt valt er voor iedereen wat te kiezen. Boekrecensie: Mezze @ Lauriekoek.nl

Mezze kunnen uitstekend vegetarisch

Het kookboek is niet helemaal vegetarisch maar er valt voor vegetariërs heel veel te kiezen. De vegetarische opties hebben echt de overhand in dit boek. Onder het begrip mezze valt heel veel: dips zoals hummus, muhammara, gemarineerde olijven, falafel, labneh. Dat zijn wel de usual suspects op dat gebied, ze staan er allemaal in, want ze horen erbij. Toch vind je niet alleen bekende gerechten in mezze, je ook allerlei soorten brood, al dan niet gevuld met iets, pasteitjes, allerlei soorten fritters, salades of zelfs aardpeersoep. You name it, alles kan op de mezzetafel.Boekrecensie: Mezze @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Mezze @ Lauriekoek.nl

Rozenwater en saffraan

De nagerechten ontbreken ook hier niet. Denk hierbij aan cakejes met biet en chocolademousse, ma’mool koekjes (wie de British Bake Off kijkt weet nu wat dat zijn), tahin brownies of gepocheerde kweepeer. Alle smaken komen voorbij, van saffraan tot kardamom. Wat ook leuk is is dat er ook nog drankjes in staan, frambozen-rozenlimonade bijvoorbeeld, of limonade met rozenbloesemwater. Ik heb gemerkt dat veel mensen dit lekkere limonades vinden en ze graag zelf willen maken. In kookboeken als deze vind je zulke recepten dus.Boekrecensie: Mezze @ Lauriekoek.nl

Mooie foto’s en handige woordenlijsten

Overal in het boek staan de meeste prachtige foto’s van individuele gerechten of juist allerlei gerechten bij elkaar. Zoals een Mezze tafel eruit zou zien. In het boek staan ook meerdere suggesties voor combinaties die goed werken. Hoewel dus eigenlijk alles kan. Achterin het boek staat een verklarende woordenlijst waarin ingrediënten die je misschien niet kent worden toegelicht. Voorin het boek staan een aantal basis recepten, zoals ingemaakte citroen en bepaalde kruidenmixen en tafelzuren. Boekrecensie: Mezze @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Mezze @ Lauriekoek.nl

Mocht je nu toevallig al je kerstmenu aan het plannen zijn (ja die mensen bestaan!) dan is een tafel vol met Mezze ook een prima optie. Het past prima bij allerlei feestelijke gelegenheden. Het is de eventuele zoektocht naar de ingrediënten in ieder geval meer dan waard.Boekrecensie: Mezze @ Lauriekoek.nl

Mezze
Selma Hage

Posted by on 12 oktober, 2018