Boekrecensie: Limonade

IMG_6108[1] Het is zomer, ideaal weer voor limonade. Veel mensen kopen het in de winkel maar je kunt het ook uitstekend zelf maken. Dit boek van foodblogger Marta Majewska, alias Princess Misia gaat daar over. In dit tweede boek van haar hand vind je 50 recepten.

Het eerste boek van Princess Misia was ontzettend populair. Dat begrijp ik wel, de foto’s waren prachtig en recepten waren niet te moeilijk en niet te makkelijk. Die toon zet zich door in dit boek. Zelf limonade maken, de eeste gedachte zal toch zijn dat dat ingewikkeld is. Marta laat zien dat dat heel erg meevalt.
IMG_6039[1]
Haar Poolse familie heeft een rijke traditie op het gebied van het zelf maken van fruitige drankjes, in de inleiding vertelt ze hoe ze samen met haar grootmoeder, zusje, moeder en vader samenwerkte om allerlei conserven te bereiden, waaronder dus limonade. Frisdrank hadden ze nooit in huis, en ook nu nog is alles zelf gemaakt.
IMG_6040[1]
Goed hoe maak je zelf limonade? Nou de 50 recepten in dit boek kun je opdelen in 3 afdelingen. Limonade, ijsthee en smaakwater. Voor de ijsthee en de limonade moet je basis siropen maken. Naturel en met kruiden, om je drankje te zoeten. Alle zoetmiddelen kun je gebruiken, honing, agave, maar ook stevia of sucralose of tagatesse. Bij de kruidensiropen wordt zelfs aanbevolen de siropen met zoetstof te maken in plaats van met suiker of honing. Zelf zou ik dat niet doen, ik vind zoetstoffen meestal een onprettige smaak aan gerechten of drankjes geven. Ook zou ik geen Mount Roucous bronwater gebruiken bij het maken bij de siropen zoals wordt voorgesteld. Fleswater is slecht voor het milieu, hoeft aan minder kwaliteitseisen te voldoen als kraanwater en bij woorden als “intracellulaire uitwisseling” gaat mijn bullshitalarm af.

Als je bij de recepten suikersiroop gebruikt, of honing of agave, dan kun je je geluk op. In veel recepten gaat vers fruit en vaak kruiden. Dat geeft intressante smaakcombinaties. Orgineel zijn ook de limonades met bijvoorbeeld matcha poeder, of hibiscus. Bij de afdeling smaakwater vind je ideeën om je water extra smaak te geven. Altijd handig als je tijdens een warme zomer het kraanwater een beetje saai begint te vinden.
IMG_6041[1]
Mocht je deze zomer en nazomer graag zelf drankjes willen maken van al het mooie fruit wat nu verkrijgbaar is, dan is dit jouw boek. Voor zowel suiker- als zoetstofliefhebbers is dit boek prima geschikt. Het is ook geschikt voor veganisten, alleen moeten die in de paar recepten waarin honing wordt voorgeschreven gebruik maken van suiker of agave. Een aanpassing die eenvoudig te doen is.

Limonade
Marta Majewska
Uitgeverij Davidsfonds