Boekrecensie: Liever Lokaal

IMG_4797[1] Vandaag een boek over Lokaal Eten. Een boek in de slow food traditie. Slow food is de tegenhanger van fastfood. Het draait om lokale producten, die smaakvol zijn en vaak een bijzondere traditie hebben. Er zijn in Nederland verschillende convivia (afdelingen) ik bezoek graag de markt die de afdeling Gelderland (rijnzoet) elk jaar organiseert. Er is ook een jongeren afdeling van Slow Food, Youth Food Movement. Zij organiseren eveneens activiteiten, bijvoorbeeld het Food Film Festival. Ik ben zelf geen lid van Slow food of van Youth Food Movement, maar je kunt van beiden wel lid worden.

Het boek Lokaal Eten is een soort kalender, elke dag vind je een recept met daarbij een inleiding, over een speciaal ingrediënt of een speciaal product. En er staat en dagelijkse actie beschreven, bijvoorbeeld het verzamelen van 7 bittere kruiden bij de groenteboer om hier vervolgens een soep van de brouwen. Er staan prachtige foto’s in, vooral de foto’s die de maand introduceren zijn erg mooi.

Hoewel ik het met bepaalde dingen die in het boek beschreven worden van harte eens ben, zoals met het meer eten van vergeten groeten, meer paddenstoelen, meer zeewier, meer wildplukken en het vooral eten van lokaal eten, kan ik als vegetariër niet met het hele boek uit de voeten, alle recepten met wild, vis, vlees en ook de insecten vallen voor mij af.
Qua recepten blijft er denk ik grofweg 1/4e over en een hele hoop informatie over wat wanneer in het seizoen is. Ik heb veel van het boek geleerd. Om het stukje over komkommerkruid heb ik wel moeten glimlachen. Heel lang was komkommerkruid een plaag in mijn tuintje. Ik wist toen al dat het eetbaar was, maar ik vond het helaas niet lekker! Mijn plaag heb ik toen helaas dus niet kunnen opeten. Mocht je het willen planten: het kan echt woekeren dus pas op.

Dit boek is geschikt voor de foodie en de slow foodie in het bijzonder. Als je fanatiek alle recepten wil kunnen koken is het niet echt handig als je vegetariër bent.

Lekker Lokaal
Annette van Ruitenburg, Elsje Bruijnestein, Rene Zanderink