Boekrecensie: Lekker Vegetarisch

IMG_0109[1]
Als ik de titel van dit boek zie denk ik: Ja natuurlijk is vegetarisch eten lekker! Maar in dit boek staan niet alleen lekkere, maar vooral ook snelle vegetarische recepten die in minder dan 30 minuten (soms zelfs 10 tot 20 minuten) klaar zijn. Denk aan Jamie in 30 minuten, maar dan op een wel haalbare manier.

Het boek is geschreven door Martin Kintrup, een Duitser die als student in een vegetarisch restaurant werkte en uiteindelijk van koken zijn beroep heeft gemaakt. Voorin het boek wordt al snel duidelijk gemaakt dat de voorkeur van de auteur bij het gebruik van biologische producten ligt. En dat diepvriesproducten een goede oplossing zijn als bereiding anders te tijdrovend wordt. Ook worden er producten geadviseerd die “vrij zijn van smaakstoffen” ik denk dat daarmee eigenlijk smaakversterkers in het algemeen worden bedoeld. Alle ingrediënten zijn verkrijgbaar bij de supermarkt. Er wordt verteld waar je op moet letten als je op zoek bent naar vegetarische kaas, bindmiddelen en waarom gelatine niet vegetarisch is (het wordt gemaakt van dierenbotten). Ook wordt er aandacht besteed aan keukengerei en smaakmakers.

De recepten in het boek bestaan uit recepten voor de kleine trek: salades, soepen, wraps, crostini’s en allerlei dingen die je snel klaar kunt maken als je honger hebt, maar die ook uitstekend als voorgerecht zouden kunnen dienen. Daarna volgen de maaltijden die je echt als avondmaaltijd zou kunnen zien, ingedeeld in hoofdstukken als: bij moeder thuis, Aziatisch, grillen en Italiaans. Tot slot is er ook een hoofdstuk met zoetigheden, die ook als nagerecht kunnen dienen. Bij ieder recept staan de calorieën per persoon en de bereidingstijd vermeld.
IMG_0112[1]
Het hoofdstuk bij moeder thuis klinkt heel oubollig, maar is eigenlijk is het wel weer interessant. Omdat het boek van oorsprong Duits is, hebben deze recepten dus een Duits tintje, wat weer net iets anders is dan bij de meeste van onze moeders thuis. Bijvoorbeeld: zuurkool met gerookte tofu en een preitaart met peren. Heel origineel eigenlijk. Misschien moet je voor sommige ingrediënten, zoals spatzle, een soort Duitse pasta, even goed zoeken, maar als je wel eens over de grens boodschappen doet zoals ik kun je het daar overal vinden.

Wat ook leuk is, is dat er in elk hoofdstuk een speciaal stukje staat voor een recept met vier variaties daarop. En het speciale grillhoofdstuk is handig voor mensen die graag de grillpan of barbecue gebruiken, maar niet zo goed weten wat ze in zo’n geval met vegetariërs aanmoeten.
IMG_0111[1]
Alles is prachtig gefotografeerd. De gerechten zijn echt na een lange school of werkdag nog te koken. Achterin staat zelfs een boodschappenlijst, zodat je weet wat je in huis moet hebben als je regelmatig uit het boek wil koken. Mocht je wat meer je best willen doen en bijvoorbeeld een driegangendiner wil koken, al dan niet of een doordeweekse avond, dan vind je achterin ook nog menusuggesties.

Lekker Vegetarisch
Martin Kintrup
Uigeverij: Simplify Life