Boekrecensie: Lekker vegetarisch op de barbecue

Boekrecensie: Lekker Vegetarisch op de Barbecue @ Lauriekoek.nlVolgens mij wordt dit jaar het jaar van het vegetarisch barbecueën. Barbecueën was eerder al relatief populair mede dankzij fancy apparatuur zoals the Big Green Egg en een paar populaire goeroes. Nu het vlees aandacht heeft gehad, komt er meer aandacht voor het gegeven dat je ook uitstekend zonder vlees kunt barbecueën.

Dit kookboek “Lekker vegetarisch op de barbecue” is geschreven door Ross Dobson, een Australiër die eerder ook al andere barbecuekookboeken schreef. Hij is restaurant eigenaar in Sydney verder kon ik niet bijzonder veel over hem vinden. Dit is zijn eerste vegetarische kookboek en ook zijn eerste vegetarische barbecuekookboek. Het boek begint met een wat warrige inleiding waarin allerlei vegetarische gerechten worden opgenoemd. Hierna volgt een zeer beknopte omschrijving van de verschillende soorten barbecues en de voor en de nadelen van ieder type. Het boek is ingedeeld in 5 hoofdstukken, sauzen, kleine gerechten, grote gerechten, bijgerechten en salades en last but not least brood. Bij de meeste gerechten staat een foto van het resultaat.Boekrecensie: Lekker Vegetarisch op de Barbecue @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Lekker Vegetarisch op de Barbecue @ Lauriekoek.nl

Lekker vegetarisch op de barbecue

De sauzen zijn standaard maar lekker, salsa, chimichurri, chili jam, hollandaise. De kleine en grote gerechten vind ik allemaal neerkomen op vrij veel kaas en veel gegrilde groenten. Halloumi en feta komen veel voorbij, maar ook andere kazen zoals manchego of mozzarella. Halloumi vind ik niet zo gek en de feta ook niet. Dit is namelijk een kaas die zijn vorm en stevigheid op de barbecue uitstekend behoudt. De andere kazen worden vooral gebruikt om er een compleet gerecht van te maken. Hoewel er wel degelijk veganistische opties in het boek staan is dit voornamelijk een vegetarisch kookboek.

Halloumi en gegrilde groenten

Er komen ook vegetarische burgers voorbij in het boek waarvan ik denk dat je zeker een pan op de barbecue moet hebben of een bakplaat. Vegaburgers vallen namelijk gewoon nogal snel uit elkaar. De auteur weet dat en het staat ook in de meeste recepten wel aangegeven. Toch is het vooral gemarineerde tofu en halloumi die lijkt te overheersen. Naast de gegrilde groente dus, iets wat wel voor de hand ligt bij een vegetarisch kookboek maar waar voor mijn gevoel nog wel iets meer uit te halen valt.Boekrecensie: Lekker Vegetarisch op de Barbecue @ Lauriekoek.nl

Buitenkookgevoel?

Tussendoor staan veel favorieten die het bij iedereen goed doen: gepofte aardappel, spring rolls, knoflookbrood, patatas bravas, eierpotjes. Soms twijfel ik of ik het wel echt barbecue voer is, het zijn ook dingen die ik regelmatig maak zonder barbecue, waar ik zelf niet echt perse een buitenkookgevoel bij krijg. Maar eerlijk is eerlijk, ik vind het wel allemaal lekker om te eten en ik zou ook zeker niet teleurgesteld zijn als ik het voorgeschoteld kreeg op een barbecue. Meestal toch al geen evenementen waar je als geenvleeseter op de eerste plaats staat. Boekrecensie: Lekker Vegetarisch op de Barbecue @ Lauriekoek.nl

Misschien kan het iets uitdagender

Al met al hink ik met Lekker vegetarisch op de barbecue op twee benen, er staan lekkere dingen in maar ik denk dat het nog wel iets uitdagender en nog interessanter kan. Toch is het prettig dat er na een lange stilte in kookboekenland weer aandacht is voor het vegetarisch barbecueën. Zelf haal ik mijn grillpan maar weer uit de keukenla en dankzij dit boek werd ik er ook aan herinnerd dat chimichurri en ontzettend lekkere saus is. Snel weer eens maken.Boekrecensie: Lekker Vegetarisch op de Barbecue @ Lauriekoek.nl

Lekker vegetarisch op de barbecue
Ross Dobson
Uitgeverij Deltas