Boekrecensie: Lekker Ecologisch! (het Velt kookboek)

IMG_2645[1]
Enige tijd geleden kocht ik tweedehands een boekje over fruit telen, dat was van Velt, Vereniging voor Ecologisch Leven en Tuinieren. Op een of andere manier dacht ik toen dat ze vast waren opgehouden met bestaan, maar dat had ik dus helemaal verkeerd. Ze bestaan nog en dat is maar goed ook, want bij hen kun je bijvoorbeeld tuincursussen (permacultuur, biologisch) volgen. Ook publiceren ze nog steeds van alles, zoals het boek “Lekker Ecologisch”.

Dit boek bevat 500 recepten met een hele hoop verschillende groenten, voor als je bijvoorbeeld een moestuin hebt, of een groenteabonnement. Er wordt uitgebreid ingegaan op wat ecologisch leven precies inhoudt en minder vlees en meer planten eten is daar onder andere onderdeel van. Zo kan het zijn dat er wel vlees en vis recepten in het boek staan, maar het overgrote deel is vegetarisch of zelfs geheel plantaardig.
IMG_2648[1]
Er staan ontbijtideeën, lunchideeën en recepten voor het avondeten in. Alles is prima op een doordeweekse avond klaar te maken. Als het op ingrediënten aankomt, kun je met een supermarkt en natuurwinkel in de buurt, aan alles komen wat je nodig hebt om de gerechten uit het boek klaar te maken. Er staan mooie foto’s in het boek maar niet van ieder gerecht.
IMG_2647[1]
Naast recepten bevat dit boek ook een schat aan informatie over e-nummers, kinderen en eten, voedingsstoffen, bisfenol a, keukentechnieken, zoetmiddelen. Er wordt echt van alles uitgelegd. Ook heel erg handig zijn de groente- en de fruitkalender waarop je precies kunt zien wanneer iets in het seizoen is. Het boek heeft ook nog eens drie registers waardoor je alle informatie ook heel snel terug kunt vinden.
IMG_2649[1]
Ik denk dat de titel door mensen al snel een beetje geitenwollensokkerig kan worden opgevat. Toch valt het reuze mee. Het is een modern boek met een schat aan informatie.
IMG_2646[1]