Boekrecensie: Leafs

leaf01Als blogger volg ik trend en culinair nieuws op de voet. Af en toe presenteert zich iemand of iets dat ik nog helemaal niet ken. Ik vind het leuk dat iemand helemaal nieuw voor mij is. Carola de Kanter, is voor mij zoiemand. Ze heeft een wondermooi kookatelier in Ulvenhout, ze was televisiekok en heeft recepten gemaakt voor allerlei tijdschriften en nu heeft ze haar eigen vegetarische kookboek: Leafs.

Het kookatelier is omringd door een moestuin en een boomgaard en daarop zijn de recepten gebaseerd, op het ritme van de seizoenen. Elk seizoen wordt beschreven en voorzien van de bijbehorende moestuintips. Soms worden de ingrediënten, zoals de maggiplant, extra uitlicht.

De recepten lijken op de mooi foto’s heel ingewikkeld, zo’n mooi bord dat moet vast uren werk vergen. Toch zijn de ingrediëntenlijsten niet heel erg lang en de recepten zijn niet zo heel erg moeilijk. Soms staat er bij een recept trouwens geen foto van het eindresultaat maar een foto van een van de ingrediënten. Tussendoor vind je ook mooie tuinfoto’s en foto’s van planten in volle bloei.leaf03leaf02

De recepten zijn bijna allemaal vegetarisch en er staan ook zeker veganistische recepten in. Groente, fruit en kruiden hebben de hoofdrol maar een toko of natuurwinkel in de buurt is handig. Carola omschrijft dat ze graag nieuwe ingrediënten ontdekt en dat doet ze bijvoorbeeld in de toko. Qua zoetstoffen wordt er agave gebruikt maar in een paar recepten ook steviablaadjes. Persoonlijk vind ik stevia bijzonder vies, ik heb het in alle gedaantes gebruikt, druppels gedroogd en vers en ik vind het niet iets wat ik voor mijn plezier eet.

Vegetarisch boek met een piepklein beetje vis

De wasabi furikakeworteltjes die in het boek staan zijn overigens niet helemaal vegetarisch, omdat er vis in het mengsel zit. Dat staat er overigens netjes bij en het is het enige, op sommige niet vegetarisch gestremde kazen na, dat een beetje gek is. Er wordt wel de optie gegeven om zelf een mengsel te maken. Volgens mij is Carola zelf ook geen strikte vegetariër en ik vind het geen probleem maar ik weet dat er mensen zijn waarvoor een zo’n recept reden is om het hele boek stom te vinden. Dus ik vermeld het maar even.

Aquafaba en jackfruit

Er staan in het boek opties voor diners, voor snelle avondmaaltijden en voor dips en sauzen. Volgens mij is het de bedoeling dat je zelf onderling het een en ander combineert om tot een voor jou prettige maaltijd te komen. Er staan zoals ik al eerder zei ook verschillende toetjes in het boek, onder andere een met agua faba en ook het nu zo hippe broodje pulled jackfruit ontbreekt niet.

leaf04

leaf05

Leafs een tof boek

De sfeerbeelden en de originele, maar niet super ingewikkelde recepten maken dit een heel tof boek. Er zijn al veel boeken die geïnspireerd zijn op de seizoenen en de moestuin. Er is altijd plek voor boeken zoals deze die net dat beetje extra hebben. Buiten dat zal het probleem van moestuiniers, dat ze niet meer weten wat ze met hun overschotten aan moeten, blijven bestaan zo lang er moestuinen bestaan.

leaf06

Leafs
Carola de Kanter