Boekrecensie: Last minute vegetarisch

Boekrecensie: Last minute vegetarisch @ Lauriekoek.nlLast minute vegetarisch, oftewel weinig koken 10 tot 20 minuten en vervolgens maximaal van de maaltijd genieten. Dat is wat de meeste mensen willen na een lange werkdag. Dat is ook waar veel mensen die mij om advies vragen op kookboeken gebied het meest om vragen. Geen wonder dus dat Last Minute egetarisch het meest verkochte vegetarische kookboek van Duitsland is.

Snel!

Het begint al goed want elk hoofdstuk heeft het woord snel in zich. Na een hoofdstuk met tijdsbesparingstips, tips voor het maken van een goede planning en tips over gezond eten. Zijn de hoofdstukken allemaal snel, snelle salade, snelle spreads, snel en licht, snelle pesto, snel en voedzaam, snelle sandwiches, snel en krokant, snelle smoothies, snel en zoet. Last minute al the way, hoewel dat wel een beetje voorbij gaat aan het hoofdstuk planning. En geloof me als je snel wil koken is plannen je vriend.Boekrecensie: Last minute vegetarisch @ Lauriekoek.nl

Elk hoofdstuk is anders

Elk hoofdstuk heeft zijn eigen vibe. Het begint met salades, met pasta salade, rijstnoedelsalade, watermeloensalade. Daarna komt het hoofdstuk snelle spreads, wat een soort van intermezzo is tussen twee hoofdstukken, 2 pagina’s met vier snelle recepten, gevolgd door snel en licht, met soepen, geroosterde groenten en linzengerechten (vooral de opties die iets meer laag in koolhydraten zijn). Hierna komt een intermezzo met pesto en daarop volgt het hoofdstuk met voedzame kost zoals pasta, rosti, polenta. In het boek staat ook nog een sandwich intermezzo en mijn favoriete hoofdstuk: snel en krokant, met pizza, quesidia, flamkuchen, hartige taart.Boekrecensie: Last minute vegetarisch @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Last minute vegetarisch @ Lauriekoek.nl

Je moet je een beetje laten helpen

Om gerechten zo snel op tafel te krijgen moet je je hier en daar een beetje laten helpen. Kant-en-klaar kun je bijvoorbeeld uitstekend bladerdeeg, filo- of pizzadeeg krijgen. Ik heb het zelf geprobeerd en geloof me het is beter dan gehaast pizzadeeg wat geen tijd heeft gehad om te rijzen. Filo- of bladerdeeg zelf maken is sowieso voor de diehards, ongeacht hoeveel tijd je hebt. Ook word er gebruik gemaakt van producten als instantpolenta en vacuümverpakte bieten. Niet mis mee allemaal. Dit maakt allemaal dat je sneller aan tafel kunt.

De gerechten zou ik vrijwel allemaal zo opeten. Het enige is dat bijvoorbeeld alleen linzenburgertjes alleen in mijn ogen niet echt een maaltijd vormen. In dat geval zou ik ze combineren met bijvoorbeeld de zoete aardappelfriet uit de oven om een complete maaltijd te krijgen. Niet alle gerechten zijn zo maar sommige wel. Er wordt overigens wel gebruik gemaakt van ei en zuivel in Last Minute Vegetarisch. Er staan ook veganistische opties in, die duidelijk met een vegan logo worden aangegeven.

Last minute vegetarisch? ja!

Het boek maakt zijn naam waar. Zelf al doe je wat langer over de recepten, ze zijn gemaakt met snelheid in gedachten. De meeste ingrediëntenlijst zijn niet absurd lang. Het is, mits je in het weekend bij bijvoorbeeld de kaasboer en misschien een natuurwinkel langsgaat, prima te doen. Soms zal je het een en ander moeten combineren om tot een hele maaltijd te komen maar dat hangt ook een beetje af van wat je als een maaltijd ziet en wat niet. Er zijn zelfs een paar desserts bij.  Het is trouwens ook een fijn boek om door te bladeren, het is fris en wit, er staan mooie foto’s in.Boekrecensie: Last minute vegetarisch @ Lauriekoek.nl

Last Minute Vegetarisch
Anne-Katrin Weber
Uitgeverij Forte culinair