Boekrecensie: Kopstand in de Keuken

Kopstand in de KeukenEen tijdje geleden was ik te gast bij Sharon van Rawsome. Zij tipte mij het boek Kopstand in de Keuken (over koken en yoga) en ik mocht het gelijk van haar lenen om het nader te bestuderen. En zo geschiedde.Al snel bleek het een leuk boek te zijn om een blogpost aan te wijden, Gelukkig vond de schrijfster van het boek, Irina Verwer, dat ook een goed idee. Daarom deel ik graag deze recensie en een recept uit het boek met jullie.

Nog voor ik het boek had opengeslagen, viel me al de ontzettend leuke tekening op de voorkant op die is gemaakt door Andrea: een vos die al mediterend met groente jongleert. Het boek begin met een introductie waarin de yogische richtlijnen uiteen worden gezet: Wat kun je beter niet eten en wat wel? Irina vertelt onder andere over waarom je beter geen dierlijke producten kunt eten en wat de voordelen zijn van meer rauw eten in je voeding introduceren. Er wordt ook aandacht besteed aan de ayurveda en hoe je je voeding kunt aanpassen aan je eigen constitutie.

Kopstand in de KeukenKopstand in de KeukenDe recepten zijn opgedeeld in verschillende categorieën: lichte dranken, smoothies, soepen, bijgerechten, zoet, zoet en licht en hartig en vullend. Bij alle recepten staan yoga- en ademhalingsoefeningen. De recepten zijn makkelijk te maken op een doordeweekse dag. Er worden wel wat ingrediënten gebruikt waarnaar je misschien even op zoek zal moeten zoals umepasta en kokosbloesemsuiker, maar dit zijn wel ingrediënten waar je, als je een natuurwinkel in de buurt hebt, goed aan kan komen.

Het is een leuk en handzaam boek voor mensen die enige ervaring hebben met yoga en graag meer over de voedingskant ervan willen weten. Het bevat veel prettig recepten die met een klein beetje basis kookkennis prima uit te voeren zijn.

Irina geeft yogalessen in haar studio in Velp. Ook geeft ze workshops over voeding en gezondheid meer informatie hierover vind je op haar website. Ook is ze te vinden op Facebook

Recept: Kokosmuffins om te delen!Kopstand in de Keuken

Ingrediënten

• 1 banaan
  • 1 eetlepel citroensap
  • 1/2 cup rijstmelk
  • 1/4 cup gesmolten kokosolie
  • 1 1/2 cup speltmeel
  • 1 theelepel wijnsteenbakpoeder
  • 1/2 cup kokosbloesemsuiker
  • 2 eetlepels geschaafde kokos
  • 1/2 theelepel kardamom
  • 1/4 theelepel zout

Prak de banaan in een grote kom. Voeg de citroensap, rijstemelk, en kokosolie toe. Roer door elkaar en als het goed gemend is, meng je de rest van de ingrediënten er door. Bak de muffins in muffinvormpjes in een op 180 graden voorverwarmde oven voor ongeveer 20 minuten. Steek er een tandenstoker in om te zien of de muffins al gaar zijn. Als deze er droog en schoon uitkomt, zijn ze klaar.

Kopstand in de keuken
Irina Verwer
Brave New Books