Boekrecensie: Koken met Quinoa

Koken met QuinoaQuinoa, ineens was het er, het glutenvrije super oer “graan” (quinoa is een pseudograan), bomvol eiwit. De afgelopen maanden heb ik enkele quinoarecepten met jullie gedeeld, maar er is natuurlijk nog meer mogelijk Wat kun je er precies allemaal mee doen in de keuken? Kun je er bijvoorbeeld mee bakken? Zo ja hoe dan? Dit kookboek, Koken met Quinoa van Rena Patten geeft antwoorden op enkele van die vragen. Het leuke van dit kookboek is dat het helemaal glutenvrij is. Het is overigens niet compleet vegetarisch, maar toch denk ik dat uiteindelijk veel mensen met dit boekje uit de voeten kunnen.

In dit boek wordt de veelzijdigheid van quinoa belicht. Uiteraard is quinoa een goede basis voor de warme maaltijd, maar je kunt er dus ook mee bakken en daarbij bijvoorbeeld gebruiken in taarten, koekjes en brood. Er is een hoofdstuk voor bakken, desserts, salades, vlees en vis en speciaal een hoofdstuk voor de vegetariërs. De recepten zijn makkelijk en de focus van het boek ligt vooral op gezond eten. Van de vleesrecepten zijn sommige recepten prima om te turnen tot vegetarische gerechten.
Koken met QuinoaKoken met QuinoaKoken met Quinoa
Er zitten recepten bij die misschien niet heel origineel zijn, zoals simpelweg soep waar quinoa in is meegekookt. Toch zijn er ook recepten waarvan ik denk dat je, zeker als je glutenvrij eet, zeer blij mee bent. Zoals die voor glutenvrij brood en glutenvrij gebak, dat er ook nog eens heerlijk uitziet. Quinoa heeft vrij uitgesproken nootachtige smaak die niet overal mee combineert. De recepten in dit boek besparen je een hoop experimenteer werk.

Koken met quinoa
Rena Patten
Uitgeverij Veltman