Boekrecensie: Koken met Kruiden & Bloemen

IMG_5191[1]
De voorkant van dit boek is een lust voor het oog, met al die kruiden en bloemen, het doet je verlangen naar de zomer. Je krijgt zin om lekker kruiden te kweken en op te eten en dat is eigenlijk precies waar dit boek over gaat en voor is bedoeld.

Pip McCormac is een enthousiaste tuinier, op zijn balkon kweekt hij allerlei kruiden en eetbare bloemen. Ik vind het een verademing om een boek te lezen van een schrijver die geen landgoed om voedsel op te verbouwen tot zijn beschikking heeft. Veel mensen moeten het tegenwoordig met een balkon stellen en het is prettig om te weten dat je ook met een balkon nog allerlei mogelijkheden hebt.

In het boek staan voorgerechten, hoofdgerechten, desserts en dranken in het boek. Je kunt alle gerechten maken op een doordeweekse dag maken. De meeste ingrediënten vind je ook in de supermarkt (ook de kruiden, als je geen tijd of zin hebt om die zelf te kweken). Voor sommige kruiden en bloemen, zul je echt groene vingers moeten hebben en zelf aan de slag moeten gaan, want goudsbloem bijvoorbeeld is niet zo makkelijk verkrijgbaar. En in een enkel recept gaat double cream, daarvoor moet je bij Marks en Spencer zijn (waarvan er in Nederland vestigingen zijn te vinden in Amsterdam en Den Haag), of je vervangt het voor een mengsel van slagroom en mascarpone.

In alle recepten in dit boek zitten op een of andere manier kruiden en/of eetbare bloemen verwerkt. Ook in de desserts! Dat leidt tot smaakcombinaties als tuinbonen met munt, maar ook hele avontuurlijke dingen zoals chocolade met rozemarijn. Voor alle kruiden en bloemen is er zaai- en oogstadvies en bij elk recept staan tips over waar je het gebruikte kruid in kwestie voor zou kunnen vervangen als je dat zou willen.IMG_5202[1]IMG_5201[1]

De voorgerechten, desserts en dranken zijn grotendeels vegetarisch, de hoofdgerechten op een paar recepten na helaas niet. Bij elk recept staat een prachtige foto.

Als je een beetje groene vingers hebt of graag kruiden in huis haalt en daarmee lekker wil gaan experimenteren in de keuken is dit het boek boek voor jou.
IMG_5193[1]