Boekrecensie: Kleine taartjes

Boekrecensie: Kleine Taartjes @ Lauriekoek.nl Als je wel eens in de Haarlemmerstraat in Amsterdam komt ken je deze winkel waarschijnlijk wel. Petit Gâteau, een als je door de grote etalage ruit naar binnen kijkt zie je, afhankelijk van het moment van de dag, een rij kleurrijke taartjes staan. Of nog een paar taartjes die wachten op de laatste mensen. De Haarlemmerstraat is sowieso een prettige straat voor culi’s in dezelfde straat zit een van mijn favoriete kookboekenwinkels.

Kleine taartjes

Bij Petit Gâteau verkopen ze kleine taartjes, hence the name zou je denken maar in het kleine taartjesboek wordt dit onderuit gehaald. De eigenaresse is gewoon geïnspireerd door Petit Bâteau. Die kleine taartjes hebben dezelfde basis maar totaal verschillende vullingen. Dat is ook hoe dit bakboek werkt, een basisrecept en 60 recepten om mee te variëren. Zodat je thuis ook van die lekkere miniminitaartjes kan maken.

Franse patisserie

Meike Schaling woonde en werkte heel lang in Parijs. Deed daar een patisserie opleiding, had er een winkel en gaf les aan kinderen en volwassenen. Ze besloot terug te komen naar Amsterdam en nu heeft ze dus een winkel in de Haarlemmerstraat en in de Foodhallen. Waar ze ook weer les geeft en taartjes maakt. Alles voor de taartjes in de winkel wordt zelfgemaakt, van de jam tot de crumble die bovenop de taartjes gaat.Boekrecensie: Kleine Taartjes @ Lauriekoek.nl

Heel veel opties en heel veel verschillende taartjes

Al die recepten vind je dus terug in dit boek. Het is dus niet alleen een eenvoudige zanddeegbodem met een soort vulling. Nee er worden veel opties gegeven zodat je echt laagjes kunt bouwen in je taartjes. Met je zelf gepocheerde fruit, zelfgemaakte lemon curd, of zelfgemaakte topping. Er worden 60 suggesties gedaan in het boek, van taartjes voor kinderen tot sinterklaas taartjes maar je kunt ook uitstekend zelf een taartje samenstellen uit alle opties.Boekrecensie: Kleine Taartjes @ Lauriekoek.nl

Bakken voor beginners en gevorderden

Het boek is geschikt voor beginners, omdat de instructies vrij duidelijk zijn. Er wordt ook voorin het boek uitgelegd wat je nodig hebt en hoe je bijvoorbeeld blind bakt. De onderdelen zelf kun je ook uitstekend opeten zonder dat je er ooit een taartje van maakt. De rabarber die je kookt in aardbeiensap bijvoorbeeld, of de jam. Er komen verschillende thema’s aan bod, zoals werken met citrus of met chocolade. Niet iedere vulling is vegetarisch er wordt soms gelatine gebruikt. De auteur weet trouwens zelf ook dat gelatine niet vegetarisch is, dat is fijn want veel bij veel mensen ontbreekt deze kennis. Veel recepten zijn trouwens wel geschikt voor vegetariërs.Boekrecensie: Kleine Taartjes @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Kleine Taartjes @ Lauriekoek.nl

Een beetje Frankrijk thuis

Mocht je deze zomer niet op vakantie gaan dan kun je je dus zelf op het maken van taartjes storten. Je kunt zelf profiteroles maken, of truffels, taartjes, van alles. De enige voorwaarde is eigenlijk dat het niet te warm is om de oven aan te zetten en dat je dit boek in huis hebt. En een paar van die snoezige taartvormpjes natuurlijk.    Boekrecensie: Kleine Taartjes @ Lauriekoek.nl

Kleine Taartjes
Meike Schaling
Uitgeverij Kosmos