Boekrecensie: Ik & Mijn Plant

IMG_5228[1]
Aan het begin van dit jaar schreef ik over mijn goede voornemens. Die hielden in dat ik beter voor mijn kamerplanten wilde gaan zorgen in de hoop dat die minder snel het hoekje om zouden gaan. Tot heden toe kan ik niet zeggen dat ik mijn goede voornemens nou echt waar heb gemaakt. Tijd voor hulptroepen dus en dat in de vorm van dit boek “Ik & Mijn Plant”

Buiten is het nog te koud om aan de slag te gaan, dus ik heb voorlopig nog alle tijd om mij te concentreren op het opdoen van kennis op kamerplantengebied. Mijn stiekeme droom is een kamerlinde, maar voordat ik die aanschaf wil ik echt zeker weten dat ik planten in leven kan houden. Ik ben dus nog steeds heel gemotiveerd om mijn goede voornemen waar te maken.

De punten waar het volgens mij mis gaat is het geven van water en het beschikbare licht. Van dit boek heb ik geleerd dat de meeste mensen teveel water geven terwijl de plant. Planten die buiten staan, krijgen nooit zo consequent water, als dat sommige kamerplanten krijgen. De meeste planten kunnen namelijk best tegen een periode van droogte. Ook moeten planten wel iets van licht hebben, voldoende, maar niet teveel niet te weinig. En ik heb ook geleerd dat planten ons kalmeren en dat ze van muziek houden.

Het boek heeft verder nog een test en een schema om te bepalen of je een zorgzaam, nonchalant of avontuurlijk type bent op plantengebied. Daaruit komt dan een plantenadvies (diva, rots in de branding, eenzame strijder) met een overzicht van zo’n 30 plantenvoorbeelden, die bij jou zouden kunnen passen. Erg handig.

Voorlopig houd ik mij maar aan het advies voor de nonchalante plantenbezitter en neem ik makkelijke “eenzame strijders” om mijn zelfvertrouwen wat betreft kamerplanten wat te vergroten. De tijd zal leren of dit leuke boek, “Ik & Mijn Plant” mij groene vingers heeft gegeven.
IMG_5229[1]

Ik & Mijn Plant
Liedewij Loorbach