Boekrecensie: I Love Groente

I Love GroenteHet exacte moment dat het me begon op te vallen kan ik me al niet meer herinneren. Ik heb het over een toename in de aandacht voor groenten. Eerst was het het ondergeschoven kindje, maar nu de hoofdrol speler op het bord. Een revolutie die vleeseters en vegetariërs een beetje verbroederde.

Nu is er I Love (hoe spreek je hartje uit? ik zeg voor het gemak maar love) Groente van Janneke Vreugdenhil. Zij schrijft wekelijks voor NRC Handelsblad en NRC Next culinaire stukjes. Die stukjes gaan overigens niet altijd over vegetarisch eten, maar enkele van haar wel vegetarische recepten zijn hier thuis een hit, zoals de uiensoep (te vinden in Jannekes eerdere boek Comfort Food). Het leuke van het nu verschenen I Love Groente, is dat dik kookboek wel helemaal vegetarisch is!

Toevallig vegetarisch

Ik vind het wel mooi dat het boek “toevallig” vegetarisch lijkt te zijn en het er niet zo dik bovenop ligt. Het is eigenlijk net zoals bij Plenty van Ottelenghi, het eten is lekker en oh ja het is gewoon geheel toevallig allemaal zonder vlees. Het voorwoord van het boek van I Love Groente is geschreven door Markt Bittman. Die hier vooral bekend is door de Dikke Vegetariër. Hij weet het prima te vatten: “Groente zijn gezond, lekker, en ze zorgen ervoor dat je misschien wat ongezonde dingen laat staan”.I Love Groente

De recepten zien er lekker uit, er staat overal een foto bij. Bij vrijwel elk gerecht heb ik het idee dat ik het op een doordeweekse dag zou kunnen koken. Er worden recepten gegeven voor een grote verscheidenheid aan groente. Heel handig voor als je even niet meer weet wat je met een bepaalde type groente aanmoet. Het doet mij ook verlangen naar de zomer, naar echt rijpe tomaten en andere seizoensgebonden groenten die nu nog niet in het seizoen zijn.

De toon van het boek is ook erg prettig. Het enige wat ik jammer vind, is dat het geen hardback uitgave is. Persoonlijk vind ik dat prettiger, een steviger boek. Het blijft ook langer mooi. Verder zou ik zeggen, mocht je opzoek zijn naar een prettig groente kookboek, kijk dan uit naar dit turquoise gekleurde boek! Ik houd niet alleen van groente, maar nu ook van dit boek van Janneke.

I Love Groente
Janneke Vreugdenhil
Uitgeverij Nieuw Amsterdam