Boekrecensie: Honger!

honger01Er is een nieuw boek van Mme Zsa Zsa! Haar oorspronkelijke plan was om een tweede moestuinboek te gaan schrijven, maar toen gebeurde er iets waardoor ze plots alleenstaande ouder werd en kwam ze op het idee een boek te schrijven over kindvriendelijk eten met een budget en zoveel mogelijk groenten uit de tuin. Dit boek dus, het heet Honger!

Hoofdgerechten, goede hoofdgerechten

Wat ik echt cool vind is dat Kim Leysen, zoals Mme Zsa Zsa in het echt heet, een boek heeft geschreven zoals ze dat zelf graag zou zien. Zij ergert zich aan seizoens- en moestuinkookboeken met recepten voor ontbijt, dessert en soep, dus schreef ze zelf een boek met de recepten die ze wel essentieel vindt. Hoofdgerechten dus.

Koken volgens de seizoenen en de voorraadkast

Het zijn ongeveer 100 recepten die zijn verdeeld onder pasta en noedels, granen en rijst, groente gerechten en peulvruchten gerechten. Die hoofdstukken zijn ieder weer verdeeld in de vier seizoenen en koken uit de voorraadkast. Bij ieder gerechten staan heel veel suggesties, bijvoorbeeld om een gerecht veganistisch te maken, wat er bij zou kunnen aan bijgerechten, tips voor moestuiniers, tips voor moeilijk etende kinderen, hoe je het de volgende dag zou kunnen eten. Super handig. honger04honger06

Vegetarisch? Veganist? Kaashater?

Het boek is dus vegetarisch, zoals het moestuinboek dat ook is. Heel veel kan veganistisch worden gemaakt of zonder kaas, voor mensen die niet van kaas houden. De meeste gerechten zijn gemaakt met ingrediënten die je overal kunt kopen. Het kan wel zijn dat je voor een speciale kaas, of een bosje snijbiet, beter naar een speciaalzaak of de markt kunt gaan. Of je neemt een groente tas, of moestuin, want in dit boek staan heel veel suggesties over wat je met welke groente kan doen.

Moeilijk kiezen

Toen ik dit kookboek voor de eerste keer doorbladerde wist ik al dat ik er veel uit ging klaarmaken. Eigenlijk vond ik alle recepten wel een kanshebber. Mijn favoriete gerecht uit het eerste kookboek van Anna Jones staat er zelfs in! Maar ook biryani en veel pastagerechten waarvan ik denk “toch maar weer eens pasta maken”. Ik vind het als vegetariër die niet alles in kaas wil verdrinken ook fijn dat er rekening met mij wordt gehouden.

De echte Mme Zsa Zsa stijl

Bij ieder gerecht staat een mooie foto van het eindresultaat en door het boek heen vind je allemaal grappige tekeningetjes van Mme Zsa Zsa zelf. Je herkent haar stijl meteen. Sfeervolle foto’s van haar moestuin ontbreken ook niet natuurlijk. Als je je helemaal door haar moestuinboek hebt heen gekookt en je bent op zoek naar meer recepten. Dan is dit een aanrader.honger05honger02honger03 Ik denk dat dit een boek is waar veel mensen mee overweg kunnen. Mensen met een druk bestaan die even niet meer weten wat ze moeten koken. Daar zijn er veel van, een kookboek als dit kan dan net een steuntje in de rug zijn om toch iets gezonds wat je zelf hebt gemaakt op tafel te zetten. Knap van Kim Leysen dat ze ondanks dat ze zo’n verdriet had van haar scheiding zo’n boek heeft geschreven.

Honger! Gewoon lekker eten
Kim Leysen
Uitgeverij Manteau