Boekrecensie: Het VB6 Kookboek

IMG_4790[1]Dit is het VB6 kookboek. Dat VB6 klinkt een beetje cryptisch vind je ook niet? Het betekent Vegan Before 6, oftewel veganistisch eten voor 6 uur. Dat is een idee van Mark Bittman, hij is de man achter het boek De Dikke Vegetariër. Mark is geen vegetariër en ook geen veganist. Hij heeft wel ontdekt dat veganistisch eten voor 6 uur voor hem werkt. Daarom heeft hij daar een boek aan gewijd.

Eerst begreep ik het niet

Ik moet zeggen dat ik daar in het begin een beetje sceptisch over was. Ik zag het al helemaal voor me: Een dieet waar je voor 6 uur geen dierlijke producten mag eten en vervolgens zeker tijdens het avondeten (en daarna) helemaal los gaat. Dat bleek, toen ik het boek onder ogen kreeg, heel erg mee te vallen.

VB6 is gelukkig geen dieetboek

Zelf ben ik totaal niet van de dieetboeken of het diëten. Nu is het januari en dit is de maand van de goede voornemens. In mijn omgeving hebben de meeste mensen het crashdiëten alweer opgegeven, omdat het zo moeilijk vol te houden is (een van de kenmerken van crashen). Het VB6 kookboek is eigenlijk geen dieetboek en gelukkig al helemaal geen crashdieet boek. Het is meer een boek waarin je wordt aangemoedigd om gezonde keuze’s te maken en die vol te houden. Het eten van groenten en volkoren granen hoort daar bijvoorbeeld bij. Na 6 uur mag er vlees worden gegeten.

IMG_4794[1]

Naast praktijk ook theorie

Er is een uitgebreid theoriegedeelte in dit boek. Je leert hoe je een voorraadkast in moet richten, er staan schema’s in zodat je eventueel een maand lang VB6 kunt eten uit het boek en er zijn een hoop recepten voor ontbijt, lunch, snacks, toetjes en het avondeten. Alle recepten zijn veganistisch, behalve het avondeten, daar vind je vleesrecepten, en vegetarische recepten. Bijna elk recept kan wel veganistisch worden bereid, als je dat zou willen. Zo past het weer in het veganistische gedeelte van VB6.
IMG_4793[1]

Geen dieetboek dus geen dieetvoer

De recepten zijn geen typisch dieetvoer, ik heb rond de feestdagen wat dingen uit gekookt en geen van mijn familieleden had iets te zeuren. Sterker nog de haverkoeken waren zo’n succes dat ik die nog steeds regelmatig maak. De Dikke Vegetariër kan een mooie aanvulling zijn op VB6, qua recepten. In tegenstelling tot in De Dikke Vegetariër, staat in VB6 bij elk recept wel een (mooie) foto.
IMG_4795[1]Het VB6 kookboek is prima geschikt voor mensen die overwegen gezonder te gaan leven, maar niet goed weten hoe ze dit op eet gebied moeten doen. Het is geschikt voor vleeseters maar ook zeker voor vegetariërs. Als je veganist bent kun je zelfs de meeste avondmaaltijden nog veganiseren, dankzij de tips in het boek is dat erg eenvoudig.

Het VB6 Kookboek
Mark Bittman
Uitgeverij Karakter