Boekrecensie: Het Nieuwe Vegalicious

Boekrecensie: Het Nieuwe Vegalicious @ Lauriekoek.nl Het nieuwe Vegalicious van Alice Hart is uit, misschien denk je nu: Wacht eens even dat betekend dat er een deel een moet zijn. Klopt! Al is dit in theorie geen deel 2, maar een opzichzelfstaand boek. Dat weet ik zeker van een aantal jaar geleden recenseerde ik Vegalicious nummer 1, dat vond ik toen een aanrader en dat vind ik van dit boek op zijn beurt ook.

Veel veranderd

Alice Hart schrijft dat er in de 5 jaar tussen de twee boeken enorm veel veranderd is voor vegetariërs en dat klopt. Er is een keur van ingrediënten bij gekomen, rawfood is beter verkrijgbaar, de houding van mensen rond vegetarisme in het algemeen is veranderd en minder vlees eten wordt meer geaccepteerd. Een prima tijd dus om met een nieuwe Vegalicious te komen.

Alle nieuwe trends en ontwikkelingen zitten dus in het boek, maar het is geen bij elkaar raapsel geworden van trends om maar te scoren. Ik vind dat het handschrift van Alice Hart er wel degelijk in zit. Ze houdt niet van diëten en is van het blije midden, niet te ver doorslaan in gezondheidstrend en boven alles lekker eten. Precies waar ik ook van houd.

Groenten in de hoofdrol

De hoofdrol is hier, net als in het vorige boek, weggelegd voor groenten. Er wordt daarnaast nog gewerkt met volkorengranen waar het kan en verse kruiden. Ook wordt er rekening gehouden met mensen die glutenvrij eten, geen zuivel of veganistisch, maar het boek is niet compleet veganistisch of glutenvrij. Wel helemaal vegetarisch, ook wat betreft de kazen en stremsel. Het boek mikt vooral op de slimme enthousiaste thuiskok.

Er zitten zeker eenvoudige dingen bij die je na je werk nog prima klaar zou kunnen en willen maken maar er zijn ook zeker interessante recepten bij. Bijvoorbeeld voor in het weekend en om indruk te maken op gasten. Zoals groenten in zoutkorst, sushi van zilvervliesrijst, of kimchi. In het boek wordt veel uitgelegd en de recepten zijn duidelijk en helder. Ik las eerder een artikel in de Guardian waarin Alice Hart uiteen zetten waar een goed kookboek uit zou moeten bestaan. Het is duidelijk dat ze haar eigen adviezen goed opvolgt.

Dit zou bijna een goed basiskookboek kunnen zijn, allerlei wereldkeukens komen er in voorbij. Het ontbijt en etentjes zijn ruimschoots gecoverd en natuurlijk is ook de fotografie geweldig. Bij vrijwel alle recepten staat een hele mooie foto afgebeeld, gefotografeerd in lichte, witte omgeving, met soms een glimp van de schrijfster zelf. Wonderschoon al zeg ik het zelf.Boekrecensie: Het Nieuwe Vegalicious @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Het Nieuwe Vegalicious @ Lauriekoek.nl

Natuurwinkelingrediënten

Om de recepten uit dit boek te kunnen maken, is het wel zo dat een natuurwinkel in de buurt handig is qua ingrediënten. Teff, chiazaad, zeewier, tamari, je vindt het vrijwel allemaal onmiddellijk in een goed gesorteerde natuurwinkel. De (gewone) supermarkt heeft dit lang niet altijd in het assortiment. Voor wie geen speciaalzaak om de hoek heeft, biedt het internet gelukkig ook vaak uitkomst. Het is overigens niet zo dat in ieder recept in het boek “moeilijke” of dure “superfood” ingrediënten zitten, maar zo nu dan vraagt een recept wel om iets minder allerdaags.

Soms kan het lijken alsof alle kookboeken die moeten bestaan al geschreven zijn. Toch blijkt dat keer op keer niet waar te zijn. Als je hard werkt en origineel bent is er altijd plek voor een goed boek. Het nieuwe Vegalicious is zo’n boek en mag er zeker zijn.

Het Nieuwe Vegalicious
Alice Hart
Uitgeverij Kosmos