Boekrecensie: Het Grote Stamppotboek

StamppotHet Grote Stamppotboek, de naam zegt het al: Ruim 40 stamppot recepten; een ode aan de aardappel. Toen ik dit boek voor het eerst zag dacht ik hè wat gek, het lijkt op het taalwerkboek dat ik vroeger op school had. Dan is het werkboekidee dat bij dit boek hoort grappig genoeg ook niet ver gezocht.

Het boek bevat verder allemaal experimenten in die leuk zijn om zelf, of met kinderen te doen. Veel van deze experimenten leren je wat over smaak, over waarom bijvoorbeeld voedsel lekkerder is als het er aantrekkelijk uitziet. Elke groente heeft ook zijn eigen pagina in het boek, op deze pagina’s wordt uitgelegd waar de groente vandaan komt, waarom hij heet zoals hij heet en hoe hij smaakt. Ook worden er handige tips gegeven, bijvoorbeeld over hoe je het makkelijkste een pompoen in stukken snijdt (hint: door hem even in de magnetron te doen).Stamppot

De meeste recepten zijn vegetarisch en. bij de recepten die dat niet zijn kom je met een beetje creativiteit en wat hulp van de Vegetarische Slager een heel eind. Verwacht niet alleen maar variaties op het gebruikelijke stamppotthema, maar ook originele dingen zoals bloemkoolmuffins met pecanroom en knolserderijtaart.

Het boek is ingedeeld in verschillende hoofdstukken bijvoorbeeld over kleur, of over klassiekers met een twist. Een van de hoofdstukken heet stinken en knallen, u begrijpt vast welke recepten dat hoofdstuk bevat. Elk hoofdstuk heeft weer een compleet nieuwe invalshoek en leuke tips. De vormgeving is echt subliem. Niet alleen de recepten zijn leuk, het hele boek is leuk. Ik kan me voorstellen dat dit niet alleen bij volwassenen in de smaak valt maar ook bij kinderen.StamppotStamppot

Voor meer informatie, extra’s en om het boek aan te schaffen kun je terecht op de website van Het Grote Stamppotboek.

Het Grote Stampotboek
Marije Sietsma en Werner Drent