Boekrecensie: Het Groenteboekje

Boekrecensie: Het Groenteboekje @ Lauriekoek.nlHet Groenteboekje. Ja dat lees je goed. Groenten. We moeten namelijk plantificeren, flexitariër worden, of zoals ze in het Groenteboekje zeggen: carniminderen. Nog even en ik moet het groene boekje er op naslaan. Dat doe je niet door te benadrukken dat vlees slecht is maar door groenten en fruit op een voetstuk te zetten: gezond, beter voor de wereld en ook heel belangrijk: lekker. In het Groenteboekje staan 65 recepten.

Die recepten zijn geschreven door Nadia Zerouali en Samuel Levie. Nadia kun je kennen als presentatrice van het televisieprogramma Binnenstebuiten. Zij eet vegetarisch en Samuel Levie kennen de meesten waarschijnlijk wel van de worsten van Brandt & Levie en hij heeft Food Cabinet opgericht. Ze zijn beide ook betrokken geweest bij het oprichten van Youth Food Moment, nu Slow Food Youth Network. Voorin het kookboek leggen ze nog het een en ander uit over kiezen voor minder vlees, voor lokale en seizoensproducten en het tegengaan van verspilling. Alle recepten in het Groenteboekje zijn vegetarisch.Boekrecensie: Het Groenteboekje @ Lauriekoek.nl

Nieuwe ideeën met groente en fruit

De recepten in het Groenteboekje zijn ingedeeld naar bereidingswijze: gekookt, gebakken, gehusseld, geroosterd, geperst, gefermenteerd, gefrituurd en gestoomd. De ondertitel van het boekje luidt: nieuwe ideeën met groente en fruit. Nou dacht ik dat dat in mijn geval misschien moeilijk zou zijn. Als ik een ding de laatste jaren gedaan heb is het wel het opdoen van nieuwe ideeën uit groente kookboeken. Is er voor mij iets nieuws bij?

Als snel blijkt dat dat het geval is, misoperziken, misospruitjes met szechuan-knoflookdressing, venkel-cashewmelkkoekjes. Ik allerlei dingen die ik wil maken. Ik zie in sommige dingen duidelijk de invloed van Nadia met dadelpasta, oranjebloesem en za’tar. Midden-Oosterse ingrediënten die mij nu nog meer voor het grijpen liggen nu ik naar Amsterdam ben verhuisd. Ook groenten die ik zelf niet zo goed ken zoals sopropo en okra komen voorbij. Toch worden de oude bekenden zoals bloemkool, biet en paprika zeker niet vergeten.Boekrecensie: Het Groenteboekje @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Het Groenteboekje @ Lauriekoek.nl

Verschillende tips en technieken

Er zijn recepten bij die als hoofdgerecht tellen, maar ook toetjes zoals broodjes met dadelsiroop en cake met bietjes en witte chocolade. Er zijn drankjes zoals cashewmelk, waarvan je later de pulp weer in koekjes kunt verwerken. Ook aan fermenteren wordt aandacht besteed, kimchi is van de partij maar ook gefermenteerde aubergine en meiknol. Er wordt zelfs uitgelegd hoe je zelf van knoppen van de Oost-Indische kers zelf kappertjes kunt maken. Iets wat ik ieder jaar overweeg maar wat ik nog nooit echt gedaan heb.Boekrecensie: Het Groenteboekje @ Lauriekoek.nl

Ingrediëntenlijsten zijn niet per se heel lang en niet naar alle ingrediënten hoef je lang te zoeken. Ik zie genoeg opties die ik op een doordeweekse dag zou maken. Bij ieder recept staat een mooie foto waarvan je meteen honger krijgt en waar de kleuren vanaf spatten. Veganistische opties staan er wel in, maar worden niet apart aangegeven. Het idee om het boek naar bereidingswijze in te delen werkt goed zo kun je als je je verveelt naar een hoofdstuk bladeren waar je minder ervaring mee hebt en je laten verrassen.

Het Groenteboekje
Samuel Levie en Nadia Zerouali
Uitgeverij Nijgh & van Ditmar (in samenwerking met Oxfam Novib)