Boekrecensie: Het Complete Bijenboek

IMG_8160[1] Terwijl ik deze recensie van Het Complete Bijenboek schrijf is op het nieuws dat er een speciale bijendrone is uitgevonden voor het bestuiven van gewassen bij gebrek aan echte bijen. De naam van de bijenrobot die uitnodigt tot veel taalgrappen en grollen? Juist. Plan Bee. Het is toch eigenlijk wel treurig dat het dusdanig slecht gaat met de bij dat hij soms al moet worden vervangen door een robotversie.

Als klein kind had ik al een fascinatie voor de bij. Ze hebben een belangrijke taak, ze hebben een koning, wat bijzonder tot de verbeelding spreekt en ze maken een van de lekkerste goedjes die er bestaat namelijk honing. Daarnaast zijn ze verantwoordelijk voor bijenwas, wat ook echt verrukkelijk kan ruiken. De geur van bijenwas kaarsen en nieuwe Bee’s Wraps maakt mij echt blij.

Zwermmanagment

Dit boek over bijen maakt mij ook blij. De gouden bijen op de buitenkant zijn geweldig mooi. Het gaat over het leven van de bij, hoe we zijn kunnen beschermen maar ook over hoe je zelf bijen kan houden. Het boek bevat trouwens een heel mooi woord, waar ik via Twitter op werd geattendeerd door Riejanne, van Cook & Book: Zwermmanagement. Een woord dat leuk is om een paar keer hardop uit te spreken.

IMG_8161[1]

IMG_8162[1]

Heel veel plaatjes en foto’s

Mocht je trouwens van plaatjes, foto’s en tekeningen houden dan zit je met dit boek goed. Het is ontzettend visueel. Het laat zien hoe een varroamijt eruitziet, maar ook hoe een bij een bepaalde dans uitvoert. Er staan geen recepten in het boek, behalve recepten voor het zelf maken van schoonheidsproducten op bijenwasbasis. Wel staat erin hoe je bijvoorbeeld zelf een bijenschuilplaats maakt of hoe je je tuin zo bijvriendelijk mogelijk inricht (tipje van de sluier: veel planten).

IMG_8163[1]

Is zelf bijen houden de oplossing?

Ik weet dat er discussie is over of het zelf houden van bijen het probleem van een eventueel toekomst ernstig bijentekort gaat oplossen, omdat zo wilde bijen misschien worden verdrongen terwijl ook die belangrijk zijn. Dat komt in het boek niet echt aan bod en ik ben zelf ook bepaald geen expert op dit gebied dus ik weet niet wat goed is om te doen of niet te doen.

Toen ik voor de lol ging kijken op de website van mijn gemeente bleek dat ik überhaupt geen bijen mag houden, omdat je dan een x aantal meter verwijderd moet zijn van andere woonhuizen. Toch weet ik dat er mensen zijn in woonwijken die het doen, tegen de regels in. Binnenkort daar maar een potje honing kopen dan maar.

Al met al is dit een heel mooi boek wat goed laat zien aan de hand van het leven van de bij hoe ingewikkeld de natuur is. Zo ingenieus dat het door de mens niet een op een te vervangen is voor een robotje. Hopelijk is het tij nog te keren en gaan steeds meer mensen de tips die in dit boek staan toepassen.

Het Complete Bijenboek
Fergus Chadwick, Steve Alton, Emmar Srah Tennant, Bill Fitzmaurice, Judy Earl
€ 19,95