Boekrecensie: Het Cake-boek

IMG_5784
Jamie Oliver gaat als een speer en hij deelt zijn succes graag. In zijn kielzog zijn onderhand al meerdere koks bekende koks geworden. Hij heeft ook zijn eigen Youtube kanaal, dat Food Tube heet, met daarop een keur aan filmpjes waarin in korte tijd een recept wordt gemaakt door hem of iemand anders. Heel leuk om te kijken. Een van die mensen van Food Tube, Cupcake Jemma, heeft nu zelf haar eigen cake-boek.

Slecht nieuws voor cupcake haters

Nu hoor ik sommige mensen al zuchten die dachten: “cupcakes, die waren toch uit?” Ik denk dat de cupcake nooit meer uit gaat raken, er worden ieder jaar natuurlijk culinaire trends voorspeld, maar sommige baksels raken gewoon niet “uit”. Zoals bijvoorbeeld de appeltaart. Wen er maar aan.

Ik vind Jemma Wilson, zoals Cupcake Jemma eigenlijk heet eigenlijk ook wel stoer, zo met die tatoeages een eigen cupcake winkel in Londen en een reeks goedbekeken filmpjes op Youtube. Er komt in dit boek ook geen gepriegel met marsepein of fondant voor en daar ben ik Jemma dankbaar voor, als ik ergens een hekel aan heb is het dat wel.

IMG_5797

Een bakboek ingedeeld in seizoenen

Goed geen gepriegel dus maar wat dan wel? 50 recepten die ingedeeld zijn naar seizoen en wat ik erg grappig vind, want normale kookboeken daarvan ben ik dat gewend, maar bij bakboeken was ik het nog niet tegen gekomen. Zo bak je in de herfst pompoencupcakes en met kerst superoriginele Chrismas pudding cupcakes. Er staat zelfs een recept voor een veganistische cupcake in! Bij elk recept staat een mooie foto.
IMG_5792

IMG_5794

Niet alleen maar cupcakes

Er staan in het boek niet alleen cupcakes maar ook voor ronde cakes. Let op: de cupcake recepten zijn groot, ze zijn namelijk voor 24 cupcakes per keer. Jemma wil namelijk dat je uitdeelt en op die manier vrienden maakt. Dat snap ik best maar toch zou ik zelf de recepten halveren en in zo’n geval 2 verschillende smaken maken, omdat ik dat leuker vind om variatie aan te bieden en omdat er zoveel lekker uitziende recepten in het boek staan. Het zou mijns inziens zonde zijn om het bij 1 smaak te houden.

Geen dik boek wel veel informatie

Hoewel het geen dik bakboek is, is er voldoende aandacht voor de eventuele struikelblokken op bakgebied. Uitgebreid wordt er uitgelegd hoe je merengue maakt en er wordt stil gestaan bij oventemperaturen en hoe je je ingrediënten kiest en behandeld. Het handige is dat ook veel nuttig beeldmateriaal voor bij dit boek is te vinden op dat eerder genoemde Food Tube.

Vegetarisch bakken met soms interessante ingrediënten

Je kunt de meeste ingrediënten voor dit boek bij de supermarkt vinden, behalve misschien rozenwater, matcha en biologische lavendel, waarvoor je naar de Turkse supermarkt of natuurwinkel zal moeten. Het boek is vrijwel helemaal vegetarisch op wat marshmallows en wat Guinness bier (niet vegetarisch geklaard) na. Hoewel het nu zomer is en botercrème op dit moment in mijn keuken ronduit vloeibare vormen zou aannemen ben ik van voornemens komende zomer zeker uit te gaan bakken. Zelfs de grootste cupcake hater zal ik in de geest van Jemma een cupcake aanbieden.

Het Cake-boek
Jemma Wilson (alias Cupcake Jemma)
Uitgeverij Kosmos