Boekrecensie: Handboek Snijtechnieken

IMG_4868[1]Je kunt in de keuken altijd wat nieuws leren. Daarmee bedoel ik niet alleen het koken van nieuwe recepten en het proberen van nieuwe producten, maar ook het gebruik van eventuele keukengadgets en hoe je dat op de beste manier kunt doen. Een goed mes is ook echt een must. Zelf heb ik jarenlang alles met een goedkoop mesje fijn gesneden, maar sinds ruim anderhalf jaar heb ik (eindelijk) een fatsoenlijk koksmes en dat is een verademing.

Het op de juiste manier onderhouden van messen en het slim en veilig gebruiken ervan vergt enige oefening. Daar kom dit Handboek Snijtechnieken om de hoek kijken. In dit boek wordt per product uitgelegd hoe je het het beste kunt snijden en alles wordt nog extra verhelderd door foto’s van de verschillende stappen.
IMG_4873[1]

Begin bij de basis

Het boek begint met de basis: De geschiedenis van het mes, uitleg over hoe een mes in elkaar zit, onderhoud, de verschillende soorten messen en waar je ze het beste voor kunt gebruiken. Daarna zijn er 5 verschillende categorieën, met ieder hun specifieke snijtechnieken: groenten, vis ,schaal en schelp dieren, vlees, wild en gevogelte, deeg en desserts en fruit. Achterin zit overigens nog een handige index waarin je heel gericht kunt zoeken.

Van het snijden van een artisjok, het segmenteren van citrusfruit, het verdelen van een taart in twee gelijke delen, alles komt voorbij. Zelfs de technieken die je niet elke dag nodig zult hebben, zoals tourneren of het snijden van ovaaltjes met 7 rechte kanten. Het boek geeft ook al aan oefening baart kunst, en er valt wat dat betreft nog een hoop te oefenen.
IMG_4872[1]

Slimme koop

Ik denk dat het slim is om dit boek altijd in de keuken te hebben, zodat je het zo nu en dan even kunt raadplegen. Als je snel en goed kunt snijden heb je daar hoe dan ook plezier van in de keuken. Mocht je trouwens nog geen mes hebben gekocht en twijfelen: Koop eerst dit boekje, er staan ook tips in die handig zijn bij het aanschaffen van een mes.
IMG_4870[1]

Handboek Snijtechnieken
Lyn Hall, Charlie Trotter, Marcus Wareing