Boekrecensie: Groente en Fruit van A tot Z

AtotZ01 Iedereen heeft het wel eens. Je koopt bijvoorbeeld een pompoen, maar je hebt alleen het vruchtvlees nodig en niet te pitten en dan vraag je je af hoe je daar nog een leuke draai aan kan geven, want weggooien is zonde. Daarover gaat dit boek Groente van A tot Z.

Het boek is ingedeeld in twee verschillende seizoenen lente/zomer en herfst/winter en die zijn weer ingedeeld per groente- of fruitsoort. Zo zijn er voor de pompoen recepten als een panna cotta van pompoen met nougatine van pompoenpitten, voor het vruchtvlees een kruidige crème brûlée en voor het vruchtvlees en pitten samen romige pompoensoep met pompoenpitten strooisel. Ideeën genoeg voor zowel het vlees als de pitten van de pompoen dus.

Nog wel leuker wordt het misschien als je iets van de plant gebruikt wat je allicht nog nooit eerder at, zoals radijsloof, pastinaak of wortelloof. En met de schil van ananas kun je nog prima rumpunch maken. zo kijk je echt met andere ogen naar iets wat je eerder waarschijnlijk achteloos in de prullenbak gooide.

Het boek is niet helemaal vegetarisch, maar het scheelt niet veel, aan sommige dingen, zoals kip epanada’s, is met kip van de vegetarische slager nog wel een draai te geven. Van de 40 recepten zijn er 4 niet geschikt voor vegetariërs. Het boek biedt een paar menusuggesties en geeft bij elke groente en fruit soort prettige bewaartips. Bij elk recept staat een mooie foto.AtotZ02AtotZ03

Voor de meeste ingrediënten kun je prima terecht in de supermarkt. Misschien is het naar grote vellen bladerdeeg even zoeken, of biologische citroenen, maar die zijn tegenwoordig steeds vaker op meer plekken te koop. Radijs en wortels met loof vind je in de supermarkt soms ook niet, maar daarvoor biedt de natuurwinkel of de markt altijd nog uitkomst. Dit boek is trouwens ook handig als je een moestuin of groenteabonnement hebt, dan kun je alles wat je hebt of krijgt echt helemaal gebruiken.AtotZ04

Als eetbare waren weggooien je tegenstaat, of als je graag creatief omgaat met de groente en fruit in je fruitschaal en koelkast dan is dit het boek voor jou.

Groente en Fruit van A tot Z
Sophie Dupuis-Gaulier