Boekrecensie: Groen op kolen

Boekrecensie: Groen op kolen @ Lauriekoek.nlGroen op Kolen gaat over de vega(n) barbecueën. Een onderwerp wat echt momentum heeft deze zomer. Er komen veel kookboeken uit rond het thema en ik voel in mijn omgeving ook dat steeds meer mensen er voor open staan.

De evolutie van vleesloos barbecueën

In het voorwoord van auteur Jeroen Hazebroek is goed te lezen dat dat lang niet altijd zo geweest is. Vroeger moest je als vegetariër vooral blij zijn dat je niet met honger van tafel ging. Vervolgens veranderde dat naar een wat meer welwillende houding, als je het maar van te voren aangaf. Toen begon er meer aandacht te ontstaan voor de uitdaging en kansen die de vegetarische keuken te bieden heeft. Er zijn oneindig veel mogelijkheden. Zelf barbecueënde vleesliefhebbers hebben dat nu ontdekt. Het heeft even geduurd maar dan heb je ook wat.Boekrecensie: Groen op kolen @ Lauriekoek.nl

Uitgebreide achtergrondinformatie

Jeroen Hazebroek vertelt verder nog in het boek over het hoe en waarom van goed barbecueën. Leonard is de drijvende kracht achter Groen op kolen en de man van de recepten. Ik moet zeggen dat het hoe en waarom in dit boek het meest uitgebreid is van alle barbecueboeken die ik de afgelopen jaren in handen heb gehad. Het boek is duidelijk geschreven door mensen met veel barbecue ervaring die veel kennis hebben om te delen. De basis is duidelijk: barbecueën doe je met kolen, dat ben ik met de heren eens. Ze zijn geen fan van vleesvervangers maar gebruiken wel seitan en tempeh.Boekrecensie: Groen op kolen @ Lauriekoek.nl

Aandacht voor duurzamer barbecueën

Er is aandacht voor ingrediënten, voor wat barbecueën doet met smaak en alle apparatuur wordt ook besproken, net als brandstof. Er is veel te koop maar je moet het maar net allemaal wel weten, als beginner is het moeilijk kiezen. Zeker als je ook duurzaamheid belangrijk vindt en dat vind ik. In Groen op kolen worden van alle barbecues de voor en nadelen besproken en er worden merken genoemd van soorten brandstof die minder belastend zijn voor het milieu en de keurmerken waar je op kan letten. Het aansteken wordt ook goed uitgelegd, dat is fijn want dat is waar ik veel mensen mee zie hannesen.Boekrecensie: Groen op kolen @ Lauriekoek.nl

Aandacht voor alle technieken

In Groen op kolen vind je bereidingen met allerlei barbecue technieken zoals grillen, poffen, roken, bakken, caveman style, wokken. Ook dit word goed uitgelegd, in het hoofdstuk bereidingen inclusief recepten. Na dit hoofdstuk komt nog een hoofdstuk met recepten, dat steeds weer terug refereert naar dezelfde bereidingen. Die bovenaan het recept staan. Bovenaan het recept staat ook een icoontje om aan te geven of iets zuivelvrij, glutenvrij of veganistisch is. Veel is veganistisch maar niet alles, voor de recepten die niet veganistisch zijn wordt in het boek wel voorin bij de ingrediënten vervang tips gegeven. Boekrecensie: Groen op kolen @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Groen op kolen @ Lauriekoek.nl

Groen op kolen, lekker groen

De recepten zijn heel divers: salades, soepen, gegrilde groenten, seitan, curry, zelfgebakken brood, zelf tofu roken, zelf paneer maken, flamkuchen. Je kunt met een barbecue veel meer kanten op dan veel mensen denken. De meeste recepten maken gebruik van ingrediënten die je bij iedere supermarkt kan kopen. Soms is een toko of natuurwinkel handig. Meestal zijn de ingrediëntenlijsten ook niet al te lang.  Bij vrijwel ieder recept staat een foto. Bij de informatieve gedeeltes worden sommige dingen slim verduidelijkt met illustraties. Ik zou vrijwel alle recepten zo op willen eten. Ik denk dat vleesloos barbecueën een grote toekomst te gemoed gaat.Boekrecensie: Groen op kolen @ Lauriekoek.nl

Groen op kolen
Leonard Elenbaas & Jeroen Hazebroek
€29,99