Boekrecensie: Greenfeast

Boekrecensie: Greenfeast - Nigel Slater @ Lauriekoek.nlEr is een nieuw kookboek verschenen van Nigel Slater. Het heet Greenfeast en  bevat 50 snelle vegetarische gerechten. Het is een voorproefje op wat komen gaat. Volgens jaar zullen er nog twee Greenfeast kookboeken (lente-zomer en herfst-winter) van hem verschijnen, iets waar ik me nu al enorm op verheug. Goed nieuws dus voor fans en voor de mensen die hem misschien nog moeten leren kennen.

Alleen recepten

Dit boekje is niet in de gebruikelijke dagboek stijl zoals in de stijl van Culinair winterdagboek of Keukendagboek. Het is gewoon: recept en klaar. Ik weet dat daar soms levendige discussies over ontstaan op blogs waar recepten worden gedeeld. De ene persoon wil een verhaal over waar het recept vandaan komt en wat je er bij voelt, de ander wil alleen het recept. Dit zijn dus alleen de recepten. In het recept herken je dan wel weer heel goed hoe Slater schrijft. Sommige mensen vinden dat zelfs te verhalend. Ik niet.

Minder vlees

Zoals zijn boektitels doen vermoeden, houdt Nigel Slater dagboeken bij van wat hij eet. Het viel hem op dat dat steeds minder vlees en vis was. Zijn kookboeken gaan mee in wat hij eet. Daarom heeft hij Greenfeast geschreven. Slater is zeker niet de enige kok die zegt vlees te eten, maar het ook regelmatiger over een vegetarische boeg gooit. De boodschap dat er minder vlees moet worden gegeten komt ook aan bij chefs. Op persoonlijk en ook op professioneel niveau.

50 nieuwe vegetarische recepten?

Goed, in dit boekje vind je dus 50 recepten, Volgens mij komen ze niet uit de eerder verschenen kookboeken. Ze komen ook niet perse uit zijn column uit de Guardian. Ik kan ook niet beoordelen of ze alvast uit de komende Greenfeast kookboeken komen, want die heb ik nog niet ingezien. Wat ik wel kan zeggen is dat het voor mij nieuwe recepten zijn en dat ze die typische Nigel Slater homestyle cooking vibe hebben die al zijn recepten hebben. Die huiselijke warmte.Boekrecensie: Greenfeast - Nigel Slater @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Greenfeast - Nigel Slater @ Lauriekoek.nl

Alle recepten zijn vegetarisch, soms ook wel veganistisch. Er wordt geen rekening gehouden met vegetarische kaas en er staat ook een gerecht met gelatine in. Maar wat maakt het uit? Ik moet zeggen dat ik als vegetariër nooit had gedacht dat de Nigel Slater, de man waar ik zo ongeveer alle boeken van in huis had nog eens met een vegetarisch kookboek zou komen. Laat staan 2 of 3. Tijden zijn echt aan het veranderen en volgens mij ten goede.Boekrecensie: Greenfeast - Nigel Slater @ Lauriekoek.nl

Mocht je dus nog op zoek zijn naar een cadeautje voor jezelf of voor iemand waarvan je houdt, die van koken houd dan kan ik je Greenfeast van harte aanbevelen.

Greenfeast
Nigel Slater