Boekrecensie: Granen Easy

.graneneasy01Soms heb je wel eens van die tijden dat je weinig tijd hebt om te koken of dat je een snelle lunch wil klaarmaken omdat je omvalt van de honger. Precies voor dat soort gevallen is er nu het kookboek Granen Easy met makkelijke salades, soepen en stoofpotten op basis van granen zoals quinoa, rijst en spelt, maar ook onbekendere granen als gerst, farro en kamut.
graneneasy05

Niet helemaal vegetarisch

De recepten uit dit boek zijn trouwens niet allemaal vegetarisch (er is zelfs een heel vlees hoofdstuk), maar daar valt eigenlijk makkelijk een mouw aan te passen. De producten van de vegetarische slager zijn vega(n) versies van spekjes, stukjes kip en beefreepjes binnen handbereik. Het bereiden van de salades komt vooral neer op het voorbereiden van groentes en het maken van een dressing. Desnoods nog het een en ander bakken en koken en klaar is de maaltijd. Er is nu zelfs een Vegan Easy boek voor de veganisten.

graneneasy03

Alles uit een kom

Eigenlijk komen de gerechten neer op alles wat je uit een kom kan eten en in elk kommetje is goed gedacht aan een eiwitcomponent en een koolhydratencomponent. Acherin het boek staan dressings, vooral de miso-citrusdressing is een favoriet van mij. Miso geeft zo’n ontzettend lekkere hartige smaak, het is echt een geweldig ingrediënt.

graneneasy04

Dubbel portie gezonde carbs

Soms snap ik de voedselcombo’s niet helemaal, zo zou ik bijvoorbeeld nooit en farro en aardappelen in een maaltijd verwerken, dat zijn twee koolhydraatrijke ingrediënten. Ik zou dan liever voor meer groente kiezen. Maar dat is ook het handige van zulke maaltijden je kunt makkelijk ingrediënten ruilen, zonder dat het hele gerecht ondermijnt wordt. Het boek maakt trouwens wel gebruik van Parmezaanse kaas, die in de strikte zin van het woord niet vegetarisch is (door het minibeetje stremsel uit de maag van een kalf), maar als je daar mee zit kun je wel een kaas vinden die er bij in de buurt komt en die wel geschikt is voor vegetariërs.

graneneasy02
Al met al is het een heel overzichtelijk boek. Door de foto’s kun je direct in oog opslag zien wat je nodig hebt. De dressing en sommige andere componenten kun je meestal goed voorbereiden. Het klaarmaken van de gerechten kost ook niet heel veel tijd. Door het boek leer je veel verschillende granen kennen. Zo weet je binnenkort hoe je wilde rijst het beste klaarmaakt. Of wat je met die zak gerst in je keukenkastje aanmoet. Ongecompliceerd en prima te doen op een drukke werkdag.

Granen Easy
Anna Shillinglaw Hampton
€ 20,-