Boekrecensie: Eat Vegan

Eat Vegan, het boek van de koks achter het Australische restaurant Smiths & Daughters. Een eigenwijs en verrassend kookboek originele, toevallig volledig veganistische recepten. Lees de volledige boekrecensie op Lauriekoek.nl!Dit boek deed mijn Gothichart iets sneller kloppen. De hele sfeer maar ook het feit dat de zijkant van het boek, in vaktaal de spiegel, zwart is met een wit omgekeerd kruis erop. Het is jammer dat Australië zo ver weg is anders zou ik zo langs gaan bij het restaurant Smith & Daughters. Dit is het veganistische restaurant van Shannon Martinez en Mo Wyse in Melbourne. Gelukkig hebben we hier in Nederland nu wel hun boek Eat Vegan. Eat Vegan, het boek van de koks achter het Australische restaurant Smiths & Daughters. Een eigenwijs en verrassend kookboek originele, toevallig volledig veganistische recepten. Lees de volledige boekrecensie op Lauriekoek.nl!

Eat Vegan, het boek van de koks achter het Australische restaurant Smiths & Daughters. Een eigenwijs en verrassend kookboek originele, toevallig volledig veganistische recepten. Lees de volledige boekrecensie op Lauriekoek.nl!

Shannon is geen veganist

Een van de eerste dingen die in het boek te lezen is is dat het kookbrein van het duo Shannon geen veganist is en Mo wel. Daar doen ze verder ook niet geheimzinnig over. Volgens hen is het juist een voordeel dat Shannon ook de niet veganistische versies van gerechten kan proeven om ze vervolgens voor Mo te “veganiseren”. Het schijnt dat sommige veganistische gasten daarom lullig tegen haar doen of over haar klagen op internet. Of nog erger: bang zijn dat er stiekem vlees gebruikt wordt. Dat is natuurlijk niet zo en ook dit kookboek is helemaal geschikt voor veganisten. Eat Vegan, het boek van de koks achter het Australische restaurant Smiths & Daughters. Een eigenwijs en verrassend kookboek originele, toevallig volledig veganistische recepten. Lees de volledige boekrecensie op Lauriekoek.nl!

Vegan met een Zuid-Amerikaanse touch

De recepten zijn geïnspireerd door jeugd recepten van Shannon. Er zit een Zuid-Amerikaanse touch aan, zoals ceviche, Chileense pastei en Mexicaanse flan. Er worden hier en daar voor mij onbekende ingrediënten gebruikt zoals Old Bay seasoning, cactus uit blik, palmharten, pepers in adobosaus. Deze zijn ongetwijfeld lastig te vinden hier in Nederland, maar wie goed zoekt, vindt allicht ook. Heel af en toe wordt er ook gebruik gemaakt van veganistische kaas en een keer van van die nep garnalen die je vaak in de koeling van de toko kunt vinden. En hier en daar ook no-egg poeder, waarmee je ei kunt vervangen. Deze ingrediënten zijn tegenwoordig via internet makkelijk bestellen maar een goede toko of natuurwinkel heeft ook wel het een en ander.Eat Vegan, het boek van de koks achter het Australische restaurant Smiths & Daughters. Een eigenwijs en verrassend kookboek originele, toevallig volledig veganistische recepten. Lees de volledige boekrecensie op Lauriekoek.nl! Eat Vegan, het boek van de koks achter het Australische restaurant Smiths & Daughters. Een eigenwijs en verrassend kookboek originele, toevallig volledig veganistische recepten. Lees de volledige boekrecensie op Lauriekoek.nl!

Eat Vegan bied meer dan alleen de basis

Nu er in Nederland meerdere veganistische kookboeken uitkomen, vind ik het extra belangrijk dat kookboeken die helemaal veganistisch zijn meer bieden dan de basis. De basis leveren andere kookboeken namelijk al ruimschoots. Eat Vegan is wat mij betreft daarin meer dan geslaagd. Dit dankzij de Mexicaanse en Spaanse gerechten, die echt een eigen sfeer en smaak meebrengen. Ook de desserts hebben echt een eigen touch. Vergeet niet de prachtige foto’s die, die door het hele boek staan en zeer sfeerverhogend werken.Eat Vegan, het boek van de koks achter het Australische restaurant Smiths & Daughters. Een eigenwijs en verrassend kookboek originele, toevallig volledig veganistische recepten. Lees de volledige boekrecensie op Lauriekoek.nl!

Eat Vegan is niet bijzonder ingewikkeld

Qua niveau zou ik zeggen dat het niet een verschrikkelijk ingewikkeld boek is, maar enige kookervaring is altijd handig. De ingrediëntenlijsten zijn soms heel lang maar wat je vervolgens nog moet doen valt dan wel meer mee. Er staan gerechten in die ik voor de gewone doordeweekse avond te ingewikkeld zou vinden. Gelukkig bevat het boek ook makkelijkere gerechten zoals stoofpotten en soepen die ik graag zou klaarmaken op een werkdag. Het is van alles wat.Eat Vegan, het boek van de koks achter het Australische restaurant Smiths & Daughters. Een eigenwijs en verrassend kookboek originele, toevallig volledig veganistische recepten. Lees de volledige boekrecensie op Lauriekoek.nl!

Omdat veganisten het verdienen

Het grappig is trouwens dat er in Australië op het boek staat “a Cookbook dat Happens to be Vegan”, wat in de Nederlandse versie gek genoeg is aangepast in “verrassend veelzijdig veganistisch”. Bij Smiths & Daughters zeggen ze er niet bij dat hun gerechten veganistisch zijn en sommige mensen komen er achteraf pas achter. Ze wilde gewoon de beste restaurant ervaring voor iedereen en zeker voor de veganisten voor wie dat er volgens hen nog niet was. Zeker volgens Shannon was dat zonde want zij zijn eigenlijk diegene die het meest verdienen, omdat ze zulke ethische besluiten nemen.

Ook als je niet van de sfeer van het boek houdt, van getatoeëerde meisjes met felgekleurde haren en 50’s brillen, dan kun je nog van het eten houden. Daar ben ik van overtuigd. Eat Vegan, het boek van de koks achter het Australische restaurant Smiths & Daughters. Een eigenwijs en verrassend kookboek originele, toevallig volledig veganistische recepten. Lees de volledige boekrecensie op Lauriekoek.nl!

Eat Vegan
Mo Wyse en Shannon Martinez
€ 24,95