Boekrecensie: Easy Curry Vegetarisch

boekrecensie Easy curry vegetarisch madhur jaffrey @ lauriekoek.nlEasy curry  vegetarisch van Madhur Jaffrey dat is een naam die ik goed ken. Vroeger leende ik haar boek Madhur Jaffrey’s World Vegetarian vaak van de bibliotheek. Het was een uitgave zonder plaatjes, maar toch bleef ik het boek lenen. Er stonden gewoon heel lekker klinkende recepten in. Omdat er geen foto in stond van Madhur Jaffrey zelf, dacht ik lange tijd dat ze een man was. Pas later zag ik een foto van haar en wist ik dat ik het mis had.

Madhur Jaffrey is een legende

Madhur Jaffrey is niet alleen een succesvolle kookboekenschrijfster, ze heeft ook een acteercarrière gehad. En hoewel ze eigenlijk voor het acteren ging, kennen de meeste mensen haar door haar kookboeken. Ze is geboren in India en verhuisde naar Engeland om daar naar de toneelschool te gaan, in haar jeugd was ze nooit goed in koken. Pas toen naar Engeland vertrok leerde ze koken aan de hand van brieven met instructies van thuis. Er wordt gezegd dat ze daarom juist zo goed is in het schrijven van kookboeken, omdat ze zelf heeft leren koken aan de hand van geschreven instructies. Madhur Jaffrey is zelf geen vegetariër, maar heeft wel een flink aantal vegetarische kookboek titels op haar naam staan.

De Indiase keuken is heel vegetarisch

De Indiase keuken kent veel gerechten die of vegetarisch zijn of die prima vegetarisch zouden kunnen. Curry is daar een van. Nu is er dus dit boek met 200 nieuwe curryrecepten. Madhur Jaffrey geeft aan uitgebreid onderzoek te hebben gedaan naar de eetgewoontes van vegetarische Indiërs en op bezoek te zijn geweest bij verschillende Ashrams voor inspiratie. Het boek bevat traditionele recepten, en moderne meer westers geïnspireerde recepten.boekrecensie Easy curry vegetarisch madhur jaffrey @ lauriekoek.nl
boekrecensie Easy curry vegetarisch madhur jaffrey @ lauriekoek.nl

Makkelijk recepten, iets moeilijkere ingrediënten

De recepten zijn makkelijk, dat geeft de titel al aan. Ok, de zoektocht naar ingrediënten kan even duren en je moet wel de tijd nemen om alles gaar te laten worden, maar dat is logisch. Laat je ook vooral niet afschrikken door de soms wat langere ingrediëntenlijsten. Er wordt in het boek uitgebreid ingegaan op waar je dingen kunt krijgen, onder welke naam ze bekend staan enzovoort. En gelukkig is er internet, wat de moeilijker verkrijgbare ingrediënten dichterbij brengt.

Meer dan alleen curry

Het gaat trouwens lang niet alleen om curry’s, er staan ook soepen, hapjes, snacks, chutneys, relish, salades, dranken, zoetigheden en desserts in. Een heel compleet kookboek dus. Opvallend vind ik dat er in dit boek zelfs met quinoa wordt gewerkt! Er staan in easy curry vegetarisch foto’s niet bij elk recept, maar wel bij veel recepten en dat vind ik fijn, want ik kijk graag plaatjes. Er staan hier en daar ook sfeerfoto’s van India in.boekrecensie Easy curry vegetarisch madhur jaffrey @ lauriekoek.nl

Houd, als je uit easy curry vegetarisch gaat koken, vooral je kruidenrekje bij de hand en je pot ghee en prop je vriezer vol met kerrieblaadjes. Bereid je voor op rijke smaken. Vele malen beter dan afhaalvoer. Soms kan zoiets als gekruide bloemkool uit de oven je helemaal blij maken, zo blij dat je denkt: wauw dit is alleen bloemkool met verschillende kruiden maar het is verrukkelijk, waarom wist ik dit niet eerder? Dit is zo’n boek met veel van die recepten.

Al met al heb ik in de loop van de jaren dus verschillende dingen geleerd. Debby Harry en Madhur Jaffrey zijn geen mannen. Ik houd van koken en voor lekkere vegetarische Indiase recepten moet je bij Madhur Jaffrey zijn. Was alles maar zo eenvoudig.

Easy Curry Vegetarisch
Madhur Jaffrey
€ 29,95