Boekrecensie: Doe het zelf! Ecologie op hoge hakken

ecologie01Jarenlang verdiende Anne Drake en haar man hun geld in de verpakkingsindustrie, tot ze een reportage over het plasticprobleem zag. Toen maakte ze een ommezwaai. Ze wilde geen afval meer produceren. Ze wilde leven zonder afval (zero waste), zo geschiedde. Nu is er een boek waarin ze all trucs en recepten die horen bij deze levenswijze gebundeld zijn.

Je kan vrijwel alles zelf maken

Verpakkingen zijn overal., dus de tips zijn heel breed. Lichamelijk verzorging, zorg voor de kinderen, huishoudelijke producten en zelfs vegetarische gerechten. Vrijwel alles kun je zelf maken. Je hebt daarvoor wel even wat dingen nodig, zoals zeep, glycerine, kokosboter. Afhankelijk van wat je wil maken natuurlijk. Dat kan even een zoektocht zijn maar met het internet zijn veel dingen tegenwoordig dichterbij dan ooit en er zijn zelfs webwinkels die alles in hergebruikte verpakkingen opsturen. Het hoeft dus geen problemen op te leveren. Anne zelf beweert dat het maken ervan zo gepiept is en ik geloof haar.

Toevallig stond ik laatst zelf zeep op te koken voor de was en het is binnen no time gepiept. Ik heb de zeep die ze ook gebruikt van het merk Marius Fabre toevallig ook in huis voor een review en die volgt heel binnenkort. Andere tips of recepten werken bij mij minder goed. Allesreinigerspray op basis van azijn gebruik ik alleen op het fornuis, de rest gaat er van stinken, kan er niet tegen, of gaat plakken.ecologie04

ecologie03

Ik ben soms lui

Voor sommige dingen merk ik zelf dat ik te lui ben. Zelf gezichtscrème of bodylotion maken bijvoorbeeld. Zeker omdat ik weet dat ik bij Lush veel producten zonder verpakking kan kopen die prima werken en lekker ruiken. En een bamboe tandenborstel mag ik van mijn mondhygiënist niet gebruiken “te zacht” volgens hem. Over de bicarbonaat tandpasta was hij trouwens ook al niet te spreken. Nou weet ik dat er heel veel gemotiveerde mensen zijn voor wie al deze middelen wel werken en die zelf cosmetica maken het leukste vinden wat er is. En zoals Anne Drake zelf ook al zegt je mag zelf weten waar je de grens legt. De recepten en de kennis heb je in ieder geval op deze manier bij de hand.

Vegetarisme een logische stap?

Ik vind het ook grappig om te zien dat veel zero wasters vegetarisme als een logische stap zien binnen de zero waste levenswijze. Natuurlijk eet ik zelf vegetarisch, dus ik vind het zelf heel groen. Alleen ziet niet iedereen het zo, merk ik nog steeds. Minder vlees eten wordt door sommigen nog steeds als een te grote opoffering gezien. Ik vind het in ieder geval goed dat er aandacht aan wordt besteed. Boeken waar het niet in voor komt voelen voor mij toch een pietsie incompleet.  ecologie05

Modern en praktisch

De hele sfeer van het boek is ook licht, gekleurd en modern. De hoge hak staat genoemd en in beeld vorm voorop het boek. Grappig, want ik zie hem regelmatig terugkomen op andere websites die zichzelf hip en eco vinden. Zelfs ik heb overwogen er ooit iets mee te doen en ik kan er nota bene helemaal niet op lopen.

Al met al is dit een heel praktisch boek voor mensen die praktisch iets willen doen om het milieu minder te belasten. Zonder daarbij de moderne gemakken op te geven, of het gevoel te hebben zichzelf iets te ontzeggen.ecologie02

Doe het zelf! Ecologie op hoge hakken
Anne Drake
Uitgeverij Manteau