Boekrecensie: De Waarheid is een Koe

IMG_6139[1]
Ik recenseer wel vaker boeken voor mijn blog, maar tot het recenseren van een roman was het tot nu toe niet gekomen. Dit is dus een primeur,  deze recensie van het boek De Waarheid is een Koe van David Duchovny. Het boek werd eerder al door anderen vergeleken met het boek Animal Farm van Orwell. Dat maakte mij erg nieuwsgierig en nu ik het daadwerkelijk heb gelezen kan ik zeggen dit boek bevat niet alleen een serieuze boodschap, het is ook nog eens heel vermakelijk.

Het boek is geschreven vanuit het perspectief van een Amerikaanse koe. Dat is een gewaagd perspectief, omdat schrijven vanuit dierlijk perspectief nogal vaak de mist in gaat. Regelmatig zie ik in mijn time-line berichten langskomen van huisdiereigenaren die de wereld beschrijven zoals gezien door de ogen van hun huisdier. Het resultaat is vrijwel altijd tenenkrommend. In dit boek lukt het om de tenenkrommendheid te omzeilen en dat is mijns inziens een enorme prestatie. Het draagt zelfs bij aan de grappigheid van het geheel, maar het werkt ook juist goed om vanuit een koe uit te leggen wat er mis is met het “gebruiken” van koeien.

Elsie de koe ontsnapt samen met kalkoen Tom en varken Jerry (later in het verhaal Sjalom genaamd). Zo willen allemaal naar een land waar ze geen gevaar lopen. Tom wil naar Turkije, Jerry naar Israel en Elsie naar India. Daarvoor moeten ze uiteraard op reis en terwijl ze reizen komen ze allerlei problemen tegen. Zowel politieke problemen als problemen door het “dier zijn”. Ik vind het een beetje flauw om hier te gaan uitleggen hoe het afloopt, ik stel voor dat je dat zelf leest.

Het boek staat vol met rake observaties, jezelf zien door de ogen van een dier kan ook confronterend zijn. Zeker als je het dier misschien zelfs zo nu en dan eet, of leer gebruikt. Toch is het geen loodzwaar verhaal, er zit genoeg in om om te lachen. Er zit ook lekker veel vaart in het verhaal en zelfs een illustratie hier en daar. De hoofdstukken zijn kort. In het verhaal al even gehint naar een vervolg, of dat er nou echt gaat komen is maar zeer de vraag, maar dit smaakt zeker naar meer. De enige contra-indicatie voor dit boek die ik kan bedenken is het niet hebben van een gevoel voor humor. Als je niet kunt lachen om problemen, of complexe problemen, is dit niets voor jou. Aan de andere kant zou ik dan zeggen, probeer het boek toch. Wie weet brengt het je op andere gedachten.

De waarheid is een koe
David Duchovny
Uitgeverij Manteau