Boekrecensie: De Snelle Vegetariër

De snelle vegetariër is geschreven door Jacinta Bokma, die je misschien wel kent van puur plantaardig. Het is het vierde boek wat verschijnt rond het boek de dikke vegetariër van Mark Bittman. Eerder verschenen de dunne vegetariër en de kleine vegetariër. Die laatste was speciaal voor kinderen. Alle boeken hebben ongeveer dezelfde vormgeving, zo zie je goed dat ze bij elkaar horen. De snelle vegetariërs is het eerste boek wat helemaal door Jacinta “alleen” is geschreven. Wat heeft deze nieuwe telg te bieden?

Nou dat verraad de titel al: snelheid! Maar dan niet zonder factoren als gezond en lekker uit het oog te verliezen. Veel dingen zoals spreads en ontbijtjes zijn super snel te maken, wat natuurlijk fijn als je in de morgen niet uren bezig wilt zijn. Zelfs de avond kan snel: er zijn opties van ongeveer dertig minuten, maar veel recepten kunnen ook binnen 15 minuten worden gemaakt. Ideaal voor door-de-weeks.

De ingrediënten die in het boek worden gebruikt zijn verkrijgbaar bij elke supermarkt. Je hoeft dus ook niet op zoek naar exotische producten. Achterin het boek staan zelfs handige recepten voor kruidenmengsels die in het boek worden gebruikt.  Er wordt absoluut geen gebruik gemaakt van pakjes of zakjes, soms wel van tofu, quorn en de vegetarische slager. De Hollandse keuken heeft speciaal een eigen hoofdstuk, opvallend maar wel heel leuk, de hemelse modder lijkt me hemels.

Het boek bevat 120 recepten, het kookboek is vegetarisch, niet veganistisch. Toch zijn heel veel dingen plantaardig, of makkelijk aan te passen. Soms staan er tips bij hoe iets makkelijk tot een plantaardige variant is om te toveren, soms moet je je fantasie even gebruiken. Als in een recept melk gebruikt wordt is het vaak al een plantaardige melk. Enkele plantaardige recepten waarvan mij het water in de mond loopt: hummus met tijm en truffel olie, stevige super ontbijt muffins, rauwe Italiaanse burgers en gevulde perzik uit de oven.

Het boek is mooi opgemaakt: het heeft leuke landelijke foto’s, een mooi lettertype en van veel gerechten zijn foto’s gemaakt. Zo kan je je lekker laten verleiden om iets te koken. Van een deel van de opbrengst van het boek  wordt devegetarier.nl onderhouden. De snelle vegetariër biedt lekkere snelle recepten voor ontbijt, snack en diner. Voor ieder wat wils dus. In de recepten wordt lekker veel groente gebruikt: zo krijg je je dagelijkse portie groenten zeker binnen. De meeste gerechten zijn voor vier tot vijf personen maar ik zou dit zeker een goed cadeau vinden voor iemand die op zichzelf gaat wonen. Voorin het boek staat eten=liefde. Een boodschap waar ik het zeer mee eens ben!

De Snelle Vegetarier
Jacinta Bokma
Uitgeverij Karakter