Boekrecensie: De Flexitariër

Boekrecensie: De Flexitariër - Lauriekoek.nlFlexitarisch vind ik maar een gek woord. Al maakt het uiteindelijk natuurlijk niet uit hoe je iemand noemt die bewust minder vlees eet. In dit boek wat De Flexitariër heet, vind je recepten voor mensen die zich al dan niet parttime vegetariër noemen. De recepten zijn helemaal vegetarisch alleen wordt er bij ieder gerecht een suggestie gegeven hoe je er eventueel vlees in kunt verwerken.

Ik functioneer voor veel mensen als kookboekenvraagbaak. Naast de vraag welk fermentatieboek mensen nou moeten kopen is de tweede vraag die mij vaak wordt gesteld: welk boek kan ik kopen als de helft van het gezin wel vlees eet en de andere helft niet? Dat is best een moeilijke vraag. Boeken zoals De Flexitariër zijn er namelijk niet zoveel. Dat klinkt wel gek natuurlijk, want er zijn genoeg boeken waarin vegetarische en veganistische opties in staan en vleesopties. Alleen willen mensen gewoon graag hetzelfde eten en daarin voorzien die kookboeken meestal niet echt.Boekrecensie: De Flexitariër - Lauriekoek.nl

De recepten in De Flexitariër zijn voor 2 personen, je kunt het recept dus als het ware 2 keer maken. Een keer als vegetarische- en een keer als vleesvariant. Zo kun je als gezin toch samen eten en hoef je je minder in ingewikkelde bochten te wringen om het iedereen naar de zin te maken. Natuurlijk kun je ook alleen de vlees- of vegavariant klaarmaken. Het belangrijkste is natuurlijk dat de vegetarische gerechten niet aanvoelen als vleesgerechten waaruit het vlees wordt weggelaten. En dat is gelukkig niet zo. In het boek staan ontbijt en brunch opties, soepen en bouillons, kleine gerechten en hoofdgerechten en dips. Plus nog een paar kip-, vlees- en visbereidingen. Die laatste voelt een beetje gek aan naar een compleet vegetarisch boek met alleen onderin een flexivariant tip.Boekrecensie: De Flexitariër - Lauriekoek.nl

Eiwitten

Het ook niet zo dat er zonder vlees geen eiwitten in de maaltijden zitten. Er worden allerlei eiwitbronnen gebruikt, niet alleen kaas maar ook tofu, peulvruchten, zaden, sojaproducten, volkorengranen en eieren.  Soms is er iets nodig uit de toko, zoals wontonvellen, miso of silken tofu maar de meeste ingrediënten zijn te krijgen bij een goed gesorteerde supermarkt.

Er staan in dit boek veel opties die ik zelfs als doorgewinterde vegetariër aantrekkelijk vind zoals geroosterde cajun paddenstoelen met bonensalade. Gesmoorde linzen met bloemkoolstreak en gremolata van paranoten. Heel veel verschillende soorten soepen en ook de lunchgerechten vind ik vaak uitstekend geschikt als avondeten. Overal staan prachtige foto’s bij.Boekrecensie: De Flexitariër - Lauriekoek.nl

Conclusie

Er zijn veel gerechten bij waarvan ik mij niet kan voorstellen dat een vleeseter er nog vlees bij zou willen, maar ja daarom ben ik ook vegetariër. De Flexitariër is zeker geschikt voor flexitariërs, vleesverlaters of vleesminderaars of hoe ze zich ook maar willen(laten) noemen maar ook zeker voor vegetariërs vanwege alle toffe vegetarische opties die dit kookboek biedt. Trek je dus vooral niets van de titel aan.Boekrecensie: De Flexitariër - Lauriekoek.nl

De Flexitariër
Jo Pratt
€ 19,99