Boekrecensie: De Dronken Vegetariër

dronken vegetarier

De dronken vegetariër is op z’n minst een opvallende titel. Waarom zou een vegetariër niet dronken kunnen raken, of überhaupt drinken? In het voorwoord wordt uitgelegd dat de dronken vegetariër op vele manieren uit valt te leggen. Vegetariërs worden bijvoorbeeld vaak aangezien voor mensen die veel dingen in het leven matigen, of juist onthouden. Maar een vleesonthouder is niet een geheelonthouder en een vegetariër is lang niet altijd die braverik die haast nooit wat drinkt, laat staan dronken is. Mede om hiermee af te rekenen is de dronken vegetariër geschreven.

De alcohol staat centraal. Of dit nou in gerechten is, cocktails of achtergrond informatie, het draait om drank. Maar dat is niet wat de vegetariër specifiek dronken maakt. De recepten in het boek zijn in elk geval vegetarisch en zonder zuivel. Daarnaast wordt er ook zeker aandacht geschonken aan bijvoorbeeld vegetarische wijn, waar geen dierlijke producten voor zijn gebruikt en hoe je wijn en vegetarische spijzen goed met elkaar kunt combineren. Aangevuld met wat achtergrond informatie interviews en een enkele advertorial.dronken vegetarierdronken vegetarier

De indeling van het boek wijkt af van die van de meeste kookboeken. Het is ingedeeld op basis van een 7-daagse week met voor iedere dag een hoofdstuk. Dag 1 tot en met 5 bevat per dag een aantal recepten in de categorieën: hoofdgerechten, desserts, cocktails en een antikater-ontbijt en een stukje achtergrondinformatie in de vorm van een column of verhaal. Dag 6 staat helemaal in het teken van (vegetarische) wijn en dag 7 is als detox hoofdstuk opgenomen. Hierin vind je wetenswaardigheden over katers en andere drankgerelateerde zaken.dronken vegetarierdronken vegetarier

De recepten in het boek bevatten op de anti-katerontbijtjes na alcoholhoudende drank als ingrediënt. Voor de niet-drinker is het daarom allicht niet het beste boek om aan te schaffen, maar dat dat je waarschijnlijk zelf ook al wel kunnen concluderen. Ze zijn niet te ingewikkeld om te maken, geen gekke ingrediënten. Ook de cocktails zijn goed te doen. Een flink aantal hiervan bevat wodka als ingrediënt, dus daar kom je qua drank al een heel eind mee. Het hoofdstuk over wijn geeft een goede basisinformatie over wijnproeven, de verschillende soorten en waar je het het beste mee kunt combineren.dronken vegetarierdronken vegetarier
Al met al is De Dronken Vegetariër een luchtig geschreven boek met nuttige informatie en enkele recepten die de moeite waard zijn om een keer te proberen.dronken vegetarier

De Dronken Vegetariër
Floor Overgoor, Hanny Roskamp, Yannick Slagter